Bride of Chucky

Bride of Chucky (1998) recensie

Foute horrorfilms. Ja, daar word ik wel vrolijk van. Hoe slecht deze ook zijn. Sterker nog, des te slechter deze zijn hoe beter! Een goed voorbeeld van een goed foute horrorfilm (dat eigenlijk meer een horrorkomedie is) is Bride of Chucky van regisseur Ronny Yu. Na drie delen van Child’s Play verschijnt de moordlustige Good Guy pop Chucky in een film waarin hij een partner in crime krijgt. Een leuk idee dat toch matig is uitgewerkt, want om nu te zeggen dat Bride of Chucky een topper is gaat mij iets te ver.

Desalniettemin is Bride of Chucky wel een vermakelijke film. Brad Dourif spreekt opnieuw de stem in van de bezeten speelgoedpop die in de jaren negentig tientallen slachtoffers heeft gemaakt terwijl Jennifer Tilly een hoofdrol opeist als zijn vriendinnetje Tiffany. Inderdaad, zijn partner in crime. Al gauw weet Chucky zijn vriendin van vlees en bloed vakkundig om zeep te helpen en hij zet haar ziel over naar een vrouwelijke pop in de hoop dat ze nu echt voor elkaar bestemd zijn.

Om zich van de vloek te kunnen ontdoen moeten Chucky en Tiffany naar het graf van de seriemoordenaar, want alleen met een amulet waar hij mee begraven is kunnen ze hun zielen overzetten naar lichamen van vlees en bloed. En ze hebben het gemunt op het jonge stel Jade (Katherine Heigl) en Jesse (Nick Stabile) die niet alleen de taak krijgen om de twee poppen naar het graf te escorteren, maar ook hun lichamen aan Chucky en zijn krankzinnige wederhelft onvrijwillig moeten afstaan.

Het acteerwerk is zeer matig en het verhaal heeft weinig om het lijf. Bride of Chucky is dan ook geen Child’s Play deel 4, want daar doen we de populaire franchise toch echt te kort mee. Wat de film zo leuk maakt is dat het allemaal zo overdreven en luchtig is. Er is genoeg humor aanwezig en Chucky blijft gewoon een toffe verschijning. En er wordt genoeg bloed vergoten om de liefhebber van horror te bekoren. Een topper in het genre is het niet, maar Chucky blijft Chucky. Verplicht kijkvoer voor eenieder die de moordende Good Guy een warm hart toedraagt.

2 gedachten over “Bride of Chucky (1998) recensie

1. Bride of Chucky vind ik stiekem ook leuk. Inderdaad geen topper, maar wel vermakelijk. Seed of Chucky vond ik helaas wat minder leuk, maar daarna heeft Curse of Chucky me weer positief verrast.