Breeder

Breeder (2020) recensie

BreederDe Scandinavische horrorfilm Breeder van regisseur Jens Dahl is niet heel vernieuwend, maar wel enorm interessant. Het is een bij vlagen spannende film waarin de onderwerpen genetische manipulatie en de ontdekking van de pijngrens centraal staan. Maar ook hoe een doortastende wetenschapper alles op alles zet om haar onderzoek naar een verjongingskuur te voltooien. Waarbij de grens tussen het goed en het kwaad langzaam doch zeker vervaagd.

Samenvatting van het verhaal – Mia (Sara Hjort Ditlevsen) heeft een moeizame relatie met haar vriend Thomas (Anders Heinrichsen). Die meer oog lijkt te hebben voor wetenschapper Isabel Ruben (Signe Egholm Olsen) waar hij intensief mee samenwerkt. Wanneer op een avond het buurmeisje in paniek en gewond aanbelt, besluit Thomas om haar naar het ziekenhuis te brengen. Terwijl Mia vol verbazing achterblijft. Wanneer het haar te lang duurt, besluit ze om de locatie van Thomas zijn telefoon te raadplegen op de PC. Ze komt tot de ontdekking dat Thomas op een afgelegen locatie is en zo nieuwsgierig als Mia is besluit ze om de verlaten loods te bezoeken. Waar ze geconfronteerd wordt met twee sadistische mannen, die haar gevangennemen en onderwerpen aan hun sadistische lusten.

Recensie – Breeder is een leuke puzzel. Tijdens het kijken vraag je jezelf continu af wat er aan de hand is en wat het doel van het verhaal is. Er wordt weinig tot geen uitleg gegeven over hoe de vork precies in de steel steekt en dat is zeer aangenaam. Als kijker moet je namelijk zelf een beetje de fantasie gebruiken om de film meer betekenis te geven. Hoewel, de controversiële beelden van de martelingen van de hulpeloze vrouwen, die in de verlaten loods gevangen worden gehouden door twee sadistische mannen, niets aan de verbeelding overlaten. En dan nog maar te zwijgen over het gevaarlijke spel dat wetenschapper Isabel Ruben speelt. Want met haar onderzoek naar genetische manipulatie wordt de grens meermaals opgezocht en met gemak overschreden.

Breeder is ook wel realistisch, want het is plausibel dat wetenschappers na een glorieuze ontdekking ook snel stappen willen zetten om deze te bevestigen en te claimen. In dat spel vallen slachtoffers, maar Ruben huurt twee sadistische mannen in om vrouwen te ontvoeren, te martelen en te onderwerpen aan de experimenten die haar verder moet helpen in haar onderzoek naar een verjongingskuur. Ze gaat werkelijk over lijken om haar doel te bereiken. Waar het gevangennemen van de vriendin van haar businesspartner het meest sprekende voorbeeld is van hoe meedogenloos Ruben eigenlijk is. Het vreemde aan het verhaal is dat Thomas  oogluikend toelaat hoe zijn vriendin wordt gemarteld en wordt gebruikt als proefkonijn.

Door het meer dan uitstekende acteerwerk van hoofdrolspeelster Sara Hjort Ditlevsen, word je als kijker meegezogen in het bloedstollende verloop van Mia’s confrontatie met de sadistische mannen en de verschrikkelijke martelingen die ze ondergaat. Zo spraakmakend of choquerend als genregenoot Martyrs is Breeder niet, maar dat de film een aantal overeenkomsten heeft met de Franse horror/thriller moge duidelijk zijn. Een film die al veel stof deed opwaaien en ik denk dat velen ook de nodige kritiek zullen hebben op Breeder. Ondanks dat denk ik dat de kijker die de onderliggende lagen durft in te zien een hoop kijkplezier zal beleven aan deze spannende horrorfilm.

3