Breaking at the Edge (2013) recensie

Breaking at the EdgeEen bezoekje aan de plaatselijke Boekenvoordeel zorgt er altijd wel voor dat er weer een paar euro’s van mijn bankrekening verdwijnen, want ik ben nog één van de weinigen die films op DVD en Blu-ray Disc aanschaft. In de 5 voor € 10,- euro actie pikte ik onlangs weer een stapeltje mee. Daaronder de horror/thriller Breaking at the Edge die ook bekendstaat met de titel The Firstling. Een vermakelijk filmpje dat maar slechts € 2,- heeft gekost.

De hoogzwangere Bianca (Rebecca Da Costa) lijdt aan een zeldzame ziekte die haar hallucinaties opleveren. Hoewel dat met de juiste medicatie is te onderdrukken, moet ze de pillen tijdens haar zwangerschap laten staan. Het heeft niet lang nodig voordat Bianca een meisje in haar appartement ziet. Een angstaanjagende verschijning die haar waarschuwt. Terwijl Bianca de confrontaties wijt aan haar ziekte, zorgt het vreemde gedrag van haar echtgenoot Ian (Milo Ventimiglia) voor argwaan. Wordt Bianca gek of is er wel degelijk iets meer aan de hand?

13 in een dozijn
Het concept van Breaking at the Edge is niet vernieuwend. Er is een appartementencomplex, een geestverschijning die te pas en te onpas opduikt en een leuke plot twist. Dit heeft de doorgewinterde horrorliefhebber al zo vaak gezien dat je echt van goede huize moet komen om met deze ingrediënten een verrassende en vermakelijke film voor te schotelen. Toch heeft regisseur Predrag Antonijevic het prima gedaan, want hij heeft een onderhoudende film gecreëerd die dan ook leuk in elkaar steekt.

Vermakelijk tussendoortje
Het acteerwerk is oké te noemen en de visuele en make-up effecten zijn prima. Maar de kracht van het vermakelijke tussendoortje zit vooral in het verhaal dat best spannend is. Als kijker wil je weten wat er aan de hand is en je bent toch benieuwd naar het slot. Helaas komt de plot twist niet als een verrassing, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Breaking at the Edge heeft mij positief verrast en is de € 2,- die ik hieraan heb besteed meer dan waard.

2.5