Box 21 (2020) recensie

Het Zweedse schrijversduo Roslund & Hellström schreef in 2005 de misdaadroman Box 21. Waarin onderwerpen zoals mensenhandel, gedwongen prostitutie en corruptie centraal staan. De 6-delige serie Box 21 is losjes gebaseerd op dit realistische misdaadverhaal en vanaf heden te downloaden op Lumiereseries.com.

Valse voorwendselen

In de eerste afleveringen van Box 21 maakt de kijker kennis met Lidia (Ioana Ilinca Neascu) en Alina (Anda Sârbei). Jonge dames die ten prooi zijn gevallen aan de mysterieuze mensenhandelaar en pooier Janus. De in Oekraïne geboren prostituees hebben onder valse voorwendselen hun geboorteland verlaten voor een beter leven in Zweden. Maar niets is minder waar als zij tijdens de reis naar Scandinavië worden gedwongen om tegen betaling het bed te delen met vreemde mannen. Terwijl Alina het misbruik toelaat, besluit Lidia om terug te vechten. Met alle gevolgen nadien.

Op gang komen

Na de toch wel indrukwekkende openingsfase, waarin Lidia door haar werkgever zwaar wordt mishandeld als zij in opstand komt, komt de serie pas echt op gang als de jonge vrouw de stafleden van een ziekenhuis gijzelt en de politieonderhandelaar Tobias (Simon J. Berger) vermoordt. Zijn collega en goede vriend Ewert (Leonard Terfelt) is vastberaden om uit te zoeken wat Lidia’s motief is geweest om zichzelf en Tobias op te blazen, maar sommige geheimen kunnen beter niet aan het licht komen. Zijn speurtocht leidt naar een afgrijselijke waarheid, die nauwelijks te bevatten is.

Voorspelbaar

Het is jammer dat Box 21 enorm voorspelbaar is, want eigenlijk weet de kijker na de derde aflevering wel hoe de vork in de steel zit. De makers proberen met een subverhaal over de onlangs vrijgekomen crimineel Jochum (Joakim Sällquist) de serie nog iets meer body te geven, maar het is net niet genoeg om het inmiddels verwende publiek aan de buis gekluisterd te laten zitten. Daarnaast is er behoorlijk wat inconsistentie in het acteerwerk van de uiteenlopende castleden, dat het realisme van Box 21 niet ten goede komt. Dat is jammer en na afloop overheerst dan ook het gevoel dat er met het verhaal veel meer mogelijk was geweest.

SCORE: 7,0

Box 21
Black Friday 2020Black Friday 2020