Bowfinger full

Bowfinger (1999) recensie

BowfingerDe wereldberoemde puppeteer Frank Oz is een bekende naam in de filmwereld. Hij staat ook wel bekend als de stem van Yoda. De kleine groene en vreemd uitziende Jedi-meester uit de Star Wars Saga. Maar hij heeft veel meer gedaan dan poppen bedienen en karakters van hun stemmen voorzien. Hij heeft ook meer dan 17 keer in de regiestoel gezeten en hij is verantwoordelijk geweest voor vermakelijke films zoals The Dark Crystal, Housesitter en The Score. En aan het einde van de vorige eeuw kwam hij met de hilarische komedie Bowfinger op de proppen.

In Bowfinger slaan komedianten Steve Martin en Eddie Murphy de handen ineen. Martin is een gedreven doch aan lager wal geraakte filmmaker die zijn sporen in Hollywood probeert te verdienen. Terwijl hij startende scenaristen en onbekende actrices aan het lijntje houdt, probeert hij een financiering te krijgen voor het Science Fiction script Chubby Rain. Maar zonder een ster als de goedverdienende acteur Kincaid (Eddie Murphy) aan boord, wil geen producer geld investeren in het project. Maar Bowfinger laat het er niet bij zitten en hij bedenkt een ingenieus plan om Kincaid mee te laten doen in zijn film.

Met snode plannetjes en een briljante planning weet Bowfinger en zijn bij elkaar geraapt team Kincaid stiekem te filmen. Het leveren hilarische scènes op. Helemaal als blijkt dat Kincaid een schizofrene filmster is die ervan overtuigd is dat buitenaardse wezens het op hem hebben gemunt. Eddie Murphy’s invulling van deze rol is briljant en je ligt continu in een stuip van het lachen. En dat terwijl Steve Martin, maar ook de ondersteunde cast met Heather Graham, Jamie Kennedy en Christine Baranski voor veel hilariteit zorgen.

Bowfinger is dan ook een heerlijke komedie en een fijne feel good movie die niet alleen de tranen over je wangen laat rollen van het lachen, maar ook laat zien dat je nooit je dromen mag opgeven. Voor een warme zomeravond komt een luchtige film als deze als geroepen en Bowfinger is dan ook een topper. Ondanks dat de door Frank OZ geregisseerde komedie bijna 20 jaar oud is. Het is Steve Martin en Eddie Murphy op hun best en dat garandeert een avondje (of middagje) lachen, gieren en brullen.

Steun Filmliefhebber.com