Bovennatuurlijk nv (2017) recensie

Bovennatuurlijk nvAls filmliefhebber met een enorme drang om zijn mening over films en series op het Internet te ventileren, krijg ik zo en nu dan goed doch onbekend materiaal te zien. Films waar je echt nog nooit van hebt gehoord of zelfs niet te zien zou krijgen als je er niet op geattendeerd wordt. Zo kreeg ik laatst een e-mail van de startende scenarist en regisseur Thomas Vanbrabant die met trots zijn kortfilm Bovennatuurlijk nv presenteerde. Een nog net geen 15 minuten durend filmpje dat hij samen met Kris Van De Sande maakte en inmiddels al tijdens diverse privé screenings en filmfestivals werd vertoond.

Waarom zou iemand ervoor kiezen om een film van slechts 15 minuten te maken terwijl de meeste succesvolle films toch minimaal anderhalf uur duren. Bovennatuurlijk nv is een duidelijk voorbeeld van hoe je toch een interessant verhaal en een duidelijke boodschap dat onze huidige maatschappij de neiging heeft om overal munt uit te willen slaan en dat ouders hun eigen dromen willen projecteren op hun kinderen. Zelfs als dat gevaarlijke consequenties heeft. Een interessant concept dat met wat sleutelwerk ook geschikt zou kunnen zijn voor een avondvullende speelfilm.

Vanbrabant slaagt er dus prima in om de aandacht van de kijker gedurende 15 minuten vast te houden. Met slechts 4 hoofdrolspelers en 2 settings smaakt de Belgische film zeker naar meer. Het acteerwerk van Joris De Bruyne, Wim Wets, Mattias Goovaerts en Zander Van Campen is solide te noemen en met behulp van de juiste apparatuur en een talent voor filmmaken, mag de kortfilm als een serieuze productie worden bestempeld. Het doet mij afvragen hoe het volgende project van Thomas Vanbrabant eruit gaat zien, maar het staat als een paal boven water dat deze meer dan welkom is.

Met dank aan Thomas Vanbrabant voor de screener.

4 (2 votes)