Border

Border (2018) recensie

BorderDe tweede film van de Iraans-Zweedse filmmaker Ali Abbasi mag zeker niet worden uitgevlakt. Het is een bijzondere film waarin genres zoals fantasy, drama en horror samensmelten terwijl er ook een vleugje romantiek aanwezig is. In de hoofdrol zien we Eva Melander. Die door de lagen make-up die ze draagt totaal onherkenbaar is en de rol van de eigenaardige douanier Tina uitstekend invult.

Tina (Eva Melander) is een natuurmens, maar ze werkt in de terminal in de haven van Stockholm waar ze veelvuldig jonge dranksmokkelaars uit de groepen passagiers pikt. Ze heeft een bijzonder reukvermogen, die haar een bijzondere aanwinst maakt voor de douane, maar tegelijkertijd worstelt Tina met haar vreemde thuissituatie en haar vreemde uiterlijk. Maar haar leven komt pas echt op zijn kop te staan wanneer er een passagier aanmeert. Die evenals Tina een bijzondere verschijning is.

Door haar uiterlijk lijkt Tina op een oermens. Ze is grof gebouwd, ze heeft dikke wenkbrauwen en een enorme overbijt. Evenals de voor haar interessante passagier die aanmeert en Tina’s hart sneller doet kloppen. Omdat ze vaak met de nek wordt aangekeken en op verschillende manier wordt misbruikt, is de nieuwkomer meer dan welkom. Een lot- of soortgenoot die haar begrijpt, maar ook iemand die in haar behoeftes kan voorzien. Terwijl ze zich eveneens afvraagt wie ze is en waar ze vandaan komt.

Dat er verschillende thema’s worden aangeboord moge duidelijk zijn. Maar Abassi’s boodschap om niet minderheden als ‘anders’ te zien voert toch wel de boventoon. Verpakt in een mengelmoes van een duister sprookje, een monsterfilm en een romantisch drama. Dat niet alleen zeer onderhoudend, maar ook realistisch is. Mede te danken aan de goede alledaagse setting, maar ook aan het puike acteerwerk van Eva Melander en haar tegenspeler Eero Milonoff.

3.5