Bon Bini Holland (2015) DVD recensie

Bon Bini HollandJandino Asporaat is een duizendpoot. Hij is een stand-upcomedian die in het theater staat, een muziekschrijver, presentator van televisieprogramma’s zoals Alles mag op zaterdag en hij laat soms zijn gezicht zien in commercials. En in zijn drukke leven vindt de op Curaçao geboren komiek ook nog tijd om te acteren. In het afgelopen jaar heeft hij de hoofdrol gespeeld in de Nederlandse komedie Bon Bini Holland. Een film die ik in de bioscoop heb gemist, omdat ik niet zeker wist of dit wel mijn cup of tea zou zijn. En of Bon Bini Holland het tegendeel heeft bewezen lees je in mijn recensie.

Asporaat staat bekend om zijn typetjes en het spreekt dan ook voor zich dat hij in Bon Bini Holland in de huid kruipt van maar liefst 5 verschillende personages. De één is nog leuker dan de ander, maar tante Judeska is toch wel stiekem het leukste karakter in de door Jelle de Jonge geregisseerde komedie. Maar het verhaal draait om het typetje Robertico. Een meesteroplichter die op Curaçao vijanden heeft gemaakt en een maffiabaas veel geld schuldig is. Daarom vlucht hij naar Rotterdam waar hij tijdelijk verblijft bij tante Judeska en waar een manier zoekt om het enorme geldbedrag dat hij nodig heeft bij elkaar te sprokkelen.

Met zijn plan om een luxueus bungalowpark op Curaçoa te openen probeert hij om menig zakenman om de tuin te leiden, maar de goedlachse miljonair Ken Maduro (Dennis Rudge) is de enige die in de list van Robertico trapt. En dat terwijl Maduro’s zakenpartner Patrick (Teun Kuilboer) er alles aan doet om de snode plannetjes van de praatjesmaker in de kiem te smoren. De problemen voor Robertico lijken dan ook voorbij, maar zijn liefde voor Maduro’s dochter Noëlla (Liliana de Vries) zorgt ervoor dat hij zijn ingenieuze plan niet kan doorzetten.

In het verhaal is er ruimte voor actie, spanning en romantiek. Maar Bon Bini Holland is bovenal een lachfilm die vol met hilarische momenten zit. Tante Judeska is de grootste grappenmaakster die de film rijk is, maar Robertico’s ongemakkelijk etentje bij de familie Maduro en Judeska’s plat Rotterdamse buurvrouw Gerrie zorgen eveneens voor enorm veel humor. De film is dan ook leuker dan ik aanvankelijk dacht en dat is toch grotendeels te danken aan de wijze waarop Jandino de uiteenlopende personages speelt. Het acteerwerk van de ondersteunende cast is ook op orde, maar het moge duidelijk zijn dat de talkshowhost van het programma DINO de grootste succesfactor is.

eOne Entertainment verzorgt de DVD release van Bon Bini Holland en de kwaliteit van deze versie verdient een voldoende op het rapport. De kwaliteit van het beeld is prima en ook het geluid klinkt goed. Naast de bijna 90 minuten durende film is de schijf ook voorzien van een aantal trailers van films die de filmdistributeur op de markt brengt en een ruim 8 minuten durende making of die ook zeker de moeite waard is om te kijken.

Met dank aan eOne Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

6 thoughts to “Bon Bini Holland (2015) DVD recensie”

1. Ik heb zelf niets met Jandino maar vond de film grappiger dan verwacht. Sommige typetjes werken beter (de tante) dan de ander (Gerrie die niets toevoegde). Verhaaltje is erg mager maar ik heb wel een paar keer goed moeten lachen. Voor mij wel een voldoende waard.