Bohemian-Rhapsody_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

Bohemian Rhapsody (2018) recensie

Bohemian-Rhapsody_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedAls liefhebber van de muziek van Queen werd ik enorm nieuwsgierig naar de muzikale biopic Bohemian Rhapsody. Ondanks dat ik wel enorm sceptisch was over hoofdrolspeler Rami Malek die in de huid kroop van de iconische poplegende Freddie Mercury. In de populaire serie Mr. Robot speelt de acteur een meer dan uitstekende rol, maar naar mijn mening moet je van goede huize komen als je wilt overtuigen als een flamboyante rockster. Nu het door Bryan Singer geregisseerde drama in de bioscoop draait, was het een goed moment om te kijken of Malek zich staande kon houden.

Binnen een mum van tijd werden mijn twijfels over de acteerkunsten van de 36-jarige acteur weggenomen, want hij speelt de rol van Freddie Mercury fenomenaal. Zijn emoties, passie voor de muziek en zijn ingetogen momenten voelen authentiek aan. Hij doet de veelbesproken leadzanger van één van de grootste rockbands uit de geschiedenis herleven in een film waarin vooral de loopbaan van de volledige band centraal staat. Ondanks dat ligt de focus overduidelijk op Freddie Mercury die na zijn overmatige drugsgebruik, beruchte feestjes en velen bedpartners te maken kreeg met de roddelpers die hem het vuur aan de schenen legden.

De belangrijkste pieken en dalen in de carrière van de rockband komen aan bod. Evenals een ruim assortiment van hun grootste hits en met als afsluiting het legendarische optreden van de band tijdens Live Aid in 1985. Eén van de laatste publieke optredens van Mercury die 7 jaar later kwam te overlijden aan de gevolgen van aids. Hoewel dit één van de meest historische gebeurtenissen in de muziekwereld is, wordt hier minder op ingezoomd. Wellicht uit respect voor de nabestaanden of uit angst dat deze ingrijpende gebeurtenis het complete verhaal zou overschaduwen.

Toch is het hartverscheurend als Mercury te horen krijgt dat hij ernstig ziek is. Zijn wandeling naar buiten als hij het ziekenhuis verlaat onder begeleiding van het nummer ‘Who Wants To Live Forever’, zorgt ervoor dat de zakdoekjes tevoorschijn komen. Bohemian Rhapsody zit vol met momenten waar ik een brok van in mijn keel kreeg, maar er is ook ruimte voor romantiek en humor. Een emotionele rollercoaster mag de film dan ook zeker genoemd worden, maar de balans is wel op orde. De film is dan ook intrigerend en zeer onderhoudend. Sowieso één van de betere al dan niet de beste die ik dit jaar gezien heb en zonder twijfel één van de betere biopics die er ooit gemaakt is.

3.54 (13 votes)

2 thoughts to “Bohemian Rhapsody (2018) recensie”

1. Dit is de eerste superpositieve recensie die ik tegenkom. Het gros die ik heb gezien waren niet heel enthousiast. Niet een film die me persoonlijk erg trekt, maar die ik mogelijk thuis wel een keertje zal bekijken als hij via die weg beschikbaar is.