Bohemian Rhapsody (2018) recensie

Bohemian-Rhapsody_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedHoofdrolspeler Rami Malek heeft inmiddels de Oscar op zijn schoorsteenmantel staan en de film brak verschillende records in Nederland. Bohemian Rhapsody draait ook nog steeds in de bioscoop hoewel de biopic over het leven van popster Freddie Mercury en de rockband Queen inmiddels op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen. Een mooi moment om het waanzinnige en muzikale drama opnieuw te bekijken, want wat is de door Bryan Singer geregisseerde film goed! Een prachtig eerbetoon aan een legendarische band en haar leadzanger. Maar niet iedereen kon deze indrukwekkende film waarderen.

Waarheidsgetrouw
Wie een waarheidsgetrouwe biopic verwacht komt wellicht iets bedrogen uit. Bohemian Rhapsody is absoluut gebaseerd op waargebeurde feiten, maar het is geen documentaire. Waar fans en critici vooral vallen over het feit dat er geknoeid is met gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden en er iets teveel gespeeld is met de tijdlijnen, ben ik van mening dat het niets uitmaakt. In het kader van het creëren van een imponerende dramafilm vol muzikale hoogtepunten ontkom je er niet aan om je als filmmaker niet netjes aan de chronologische volgorde te houden en zelfs fictieve personages zoals platenbaas Ray Foster (Mike Myers) toe te voegen. Wie maalt er dan ook om dat de makers er soms een paar jaar naast zitten of één van de hits van Queen ten gehore brengen op een moment dat het nummer niet eens bestond.

Mr. Freddie
Dat gezegd hebben wil ik met liefde benoemen dat Rami Malek zeer terecht de Academy Award voor beste mannelijke hoofdrol in de wacht heeft gesleept, want de Mr. Robot-acteur speelt de rol van de veelbesproken, legendarische en flamboyante rockster Freddie Mercury meer dan uitstekend. Zelfs zijn zang is bewonderenswaardig te noemen. Maar dat mag ook gezegd worden van Gwylim Lee, Ben Hardy en Joseph Mazzello die de rollen van de bandleden Brian, Roger en Deacy vol verve spelen. Waarheidsgetrouw of niet, maar als kijker heb je het idee dat je daadwerkelijk naar de jonge versies van de bandleden aan het kijken bent. Een enorm pluspunt dat de kwaliteit van de biopic meer dan ten goede komt.

Herkenning
Als liefhebber van Queen, de muziek en de iconische bandleden is Bohemian Rhapsody verplicht kijkvoer. Ook na de tweede kijkbeurt kan ik zeggen dat ik nog steeds diep onder de indruk ben en opnieuw ontroerd ben. Het is dan ook een topper in zijn soort die naar mijn mening nog altijd geheel terecht de lijst van topfilms over 2018 aanvoert. Laat de critici maar kletsen zeg ik dan, want het is muggenziften over niets. Althans, dat is mijn bescheiden mening hoewel ik het ergens wel begrijp dat het je als fan zeer kan doen dat de waarheid is verdraaid. Enfin, kijk de film en oordeel zelf. Bohemian Rhapsody is vanaf heden verkrijgbaar op een mooie Blu-ray Disc. Een leuke touch is dat de disc lijkt op een flitsende vinylplaat. Geheel in stijl van de band. Het is dan ook jammer dat de film in een vrij standaard doosje verschijnt. Een glimmende slipcase met bling had deze keer zeker niet misstaan.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5