Whiplash

Whiplash (2014) Blu-ray Disc recensie

Whiplash werd kort na de release bestempeld als een van de toppers van 2014, maar ik had toch mijn twijfels over deze film. Ik ben een fan van J.K. Simmons die de hoofdrol speelt in het muzikale drama, maar toch kon ik mijzelf er niet toe zetten om naar de bioscoop te gaan. Maar de lovende recensies en de vele prijzen die de film in de wacht sleepte maakten mij enorm nieuwsgierig naar de door Damien Chazelle geschreven en geregisseerde film. En nu deze na een korte vertraging verkrijgbaar is op Blu-ray Disc, heb ik alsnog de kans om de geprezen prent te kijken.

In Whiplash speelt de jonge Divergent-acteur Miles Teller de rol van student Andrew die gedreven is om een van de grootste drummers te allen tijde te worden. Hij volgt de lessen aan een prestigieus conservatorium waar de geprezen leraar Fletcher (J.K. Simmons) zijn studenten tot het uiterste drijft. De grofgebekte muziekleraar neemt geen blad voor de mond en hij verwacht niets minder dan dat zijn leerlingen alles geven voor de muziek.

Al gauw valt zijn oog op de talentvolle Andrew die een plaats inneemt in zijn studio band. Maar Fletcher’s abnormale gedrag en onorthodoxe manier van lesgeven drijven Andrew tot waanzin. Het resultaat is dat het talent de handdoek in de ring gooit en de band verlaat. Nog geen jaar later loopt hij zijn oud-leraar tegen het lijf en hij ontdekt dat Fletcher’s harde aanpak hem zijn baan heeft gekost. En als Fletcher Andrew vraagt om mee te doen aan een optreden, aarzelt de veelbelovende drummer geen moment. Maar eenmaal op het podium van het Jazzfestival ontdekt hij dat Fletcher zijn streken nog niet is verleerd.

Naast een mooie soundtrack vol met uptempo Jazz tracks leert Whiplash de kijker een ding. Als je iets wil bereiken in het leven, moet je doorzetten. Laat je door niets of niemand weerhouden en geef alles op om je goal te bereiken. Andrew, die zelf in de film het doelwit wordt van zijn gemene muziekleraar, adopteert tegelijkertijd ook de streken van zijn mentor. Zijn arrogante gedrag maakt hem een onsympathiek persoon die zijn familie de rug toekeert en zijn prille relatie zonder blikken of blozen beëindigd. En dat alles om zich volledig te kunnen storten op een carrière als muzikant. Maar hij realiseert zich terdege dat hij zonder de liefde van zijn naasten en de sympathie van zijn klasgenoten een eenzaam bestaan zal leiden. Het acteerwerk van Miles Teller is voortreffelijk te noemen.

Maar het is J.K. Simmons die naar mijn mening alle aandacht opeist met zijn briljante vertolking van de geniale doch onsympathieke muziekleraar Fletcher. Het is mooi om te zien hoe hij zijn leerlingen tot het uiterste drijft en met de meest vreemde opmerkingen hen probeert te motiveren. Enkele uitspraken zorgden ook voor een brede glimlach op mijn gezicht. Maar naast het puike acteerwerk van de hoofdrolspelers en de prachtige soundtrack, verdient filmmaker Damiel Chazelle alle lof voor zijn doorzettingsvermogen om zijn verhaal te verfilmen en hij heeft dan ook een sfeervolle film gecreëerd die zelfs de kijker die niet van Jazzmuziek houdt weet te imponeren. Ik was in ieder geval onder de indruk.

De DVD verscheen al eerder dit jaar, maar de film is vanaf 17 juni ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc. Er is zelfs een Steelbook versie met speciale artwork in omloop. Ik mocht met dank aan Sony Pictures Home Entertainment de normale Blu-ray versie beoordelen. Ik ben zeer te spreken over de beeldkwaliteit, maar het geluid klinkt echt subliem. Vooral in de muzikale scènes wordt het duidelijk dat deze schijf een prachtige 5.1 DTS-HD MA track bevat. Daarnaast kunnen de liefhebbers genieten van de special genaamd Timekeepers waarin beroemde drummers praten over hun passie voor het drummen en een verwijderde scène. Het kersje op de taart is de originele film die met audiocommentaar op de schijf staat.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

12 gedachten over “Whiplash (2014) Blu-ray Disc recensie

1. Inderdaad één van de betere films van vorig jaar. Mooi dat het ook een open einde heeft en de film niet voorspelbaar was.

2. Fantastische film, die ik eerder dit jaar voor de tweede keer gezien heb. Toen ik twee weken geleden naar een optreden ging van kinderen die muziekcursus hadden gevolgd en waarbij het niet allemaal even strak was gingen de woorden “were you rushing or dragging” heel vaak door m’n hoofd 😉