Chappie

Chappie (2015) Blu-ray Disc recensie

Chappie is een van de films waar ik dit jaar enorm naar uitkeek! Neill Blomkamp wist mij al eerder te verrassen met geweldige Science Fiction films zoals het vermakelijke Elysium en het ijzersterke District 9. En na het zien van Chappie kan ik opnieuw concluderen dat de Zuid-Afrikaanse filmmaker mij niet teleurstelt! Het is een geweldige film met uitstekend acteerwerk, prachtige visuele effecten en een goed verhaal. Ik ben dan ook blij dat ik deze voor een tweede keer en in High-Definition op Blu-ray Disc heb gezien.

Het verhaal draait om softwareprogrammeur Deon (Dev Patel) die verantwoordelijk is voor de Scouts, computergestuurde robots die geprogrammeerd zijn om de politieagenten van Johannesburg bij te staan in de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Terwijl zijn collega Vincent (Hugh Jackman) er alles aan doet om het Scouts-programma te saboteren en zijn werkgeefster Bradley (Sigourney Weaver) Deon beperkt in zijn ontwikkelingen, besluit hij om de defecte Scout 22 van de sloop te redden en zijn nieuwe software op diens mechanische brein te testen.

Maar voordat hij zijn werk kan voltooien wordt hij overvallen door het gewelddadige duo Ninja (Ninja) en Yo-Landi (Yo-Landi Visser). Zij willen de robot gebruiken om hun misdadige plannen uit te kunnen voeren. Maar zij komen al gauw tot de ontdekking dat de voormalige mechanische ordehandhaver het brein van een kind heeft als zijn maker Deon de robot activeert. Chappie (Sharlto Copley), zoals de programmeur zijn creatie noemt, is een kunstmatige intelligentie en de eerste in zijn soort. Met de mogelijkheid om razendsnel te leren en de emoties van een persoon te ervaren. Maar dat heeft zowel een positief als een negatief effect op de beslissingen die Chappie neemt tijdens zijn zelf ontdekkingsreis door de Zuid-Afrikaanse hoofdstad.

Blomkamp schreef samen met Terri Tatchell het verhaal dat goed uitgewerkt is. Hij neemt de tijd om de personages uit te werken en de film diepgang te geven. Het levert een consistent geheel op dat geen seconde verveelt en de kijker klaarstoomt voor een iets spectaculairder en dramatischer vervolg waarin er veel ruimte voor actie en spanning aanwezig is. Dit maakt Chappie, in combinatie met de luchtige en grappige momenten en het overtuigende acteerwerk van de veelzijdige cast, een onderhoudende Science Fiction film en misschien wel een van de betere films uit 2015!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment mocht ik de Blu-ray Disc beoordelen. De beeldkwaliteit, die speciaal werd geoptimaliseerd voor 4K televisies, is uitstekend te noemen en dat geldt ook voor de krachtige en kraakheldere 7.1 DTS-HD MA soundtrack die op de schijf staat. En de Blu-ray Disc, die vanaf 15 juli in de schappen ligt, staat bomvol interessant bonusmateriaal zoals verschillende specials en documentaires. Daarnaast zijn er uitgebreide scènes en een alternatief einde aan het schijfje toegevoegd terwijl Chappie in een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt wordt gebracht. Voor de gebruikers van het ULTRAVIOLET platform is er een code aanwezig om de film aan je digitale bibliotheek toe te voegen. Kortom, een zeer nette Blu-ray Disc release van Sony Pictures Home Entertainment!

[usr 5.0 size=20]

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Chappie (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Ik heb hem van het weekend gezien, maar ik deel je mening helaas niet. Ik vond hem weinig verrassend en bij tijd en wijle zelfs erg kinderachtig. Het acteerwerk vond ik ook niet briljant. Ook niet van Dev Patel, die ik in Slumdog Millionaire nog uitstekend vond. Tegenvallertje dus voor mij.