Bloodshot_ps_1_jpg_sd-low_©-2020-CTMG-Inc-All-Rights-Reserved

Bloodshot (2020) recensie

Bloodshot_ps_1_jpg_sd-low_©-2020-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedBloodshot moest voor Sony Pictures de aftrap zijn van een nieuw universum waarin de superhelden en schurken uit de Valiant Comics samenkomen. Maar door de maatregelen wegens de uitbraak van het Coronavirus heeft de film op dit moment miljoenen dollars verlies gedraaid. De vroegtijdige Video On Demand release moet een hoop goed gaan maken, maar is de actiefilm met Vin Diesel in de hoofdrol en de beoogde franchise daarmee ook gered?

Ray (Vin Diesel) is een soldaat die na zijn laatste klus wordt gegijzeld en samen met zijn vrouw wordt vermoord. Wanneer hij ontwaakt in een geavanceerd onderzoekscentrum, komt hij tot de ontdekking dat hij met behulp van de nieuwste technologie van wetenschapper Emil Harting (Guy Pearce) haast onoverwinnelijk is. Wanneer Ray zich fragmenten van zijn verleden weer herinnert, besluit hij om zijn nieuw verworven skills te gebruiken om wraak te nemen. Maar hij komt ook tot de ontdekking dat zijn wraak ondergeschikt is aan de plannen die Harting met hem heeft.

Diesel power
Vin Diesel werd gestrikt om de hoofdrol te spelen in de comicverfilming en hij is naar mijn inziens de perfecte keuze om in de huid te kruipen van een stoer personage zoals dat van Ray. De door David S.F. Wilson geregisseerde actiefilm hoeft het ook niet te hebben van een goed uitgewerkt verhaal en overtuigende acteerprestaties, maar van verbluffende actiemomenten en overtuigende computeranimaties. Dat zit dan ook wel snor in zijn regiedebuut hoewel het voor de filmstudio lastig is om de strijd aan te gaan met de universa van DC en Marvel waarin actie, drama en humor hand in hand gaan.

Popcornfilm
Bloodshot is dan ook niets meer of minder dan een heerlijke popcornfilm. Waarbij je even het verstand op nul kan zetten en kan ontsnappen aan de dagelijkse berichtgevingen over de crisis die gaande is. Toch is het jammer dat de film niet meer veel meer te bieden heeft dan snoeiharde actiescènes en overtuigende computeranimaties. Iets meer diepgang had wel op zijn plaats geweest. Zeker gezien de achtergrond van het personage Ray en zijn enorme drang naar wraak. En met de valste start door de uitbraak van het Coronavirus is het nog maar de vraag of deze film een vervolg krijgt.

Waardering: 2.5 uit 5.