Blood and Money

Blood and Money (2020) recensie

Blood and MoneyBlood and Money, die officieel de titel Allagash draagt, is het regiedebuut van gaffer John Barr. Die ook het initiële scenario van de actie/thriller heeft geschreven. Het is een mooie stap in de carrière van de filmmaker, die zich tot op heden vooral bezighield met de elektrische voorzieningen op de set. Maar weet hij met zijn debuut ook gelijk te imponeren?

Blood and Money speelt zich af in Allagash. Een dunbevolkt achterland in het noorden van Maine. Waar veteraan Jim Reed (Tom Berenger) een eenzaam bestaan leidt. Hij toeft rond in zijn aangepaste camper en hij vult zijn dagen met het jagen op wild. Maar zijn leven komt gigantisch op zijn kop te staan als hij een dode vrouw met een enorm geldbedrag op zak vindt. Al snel wordt Jim het doelwit van zware criminelen er volgt een bloedstollende klopjacht door het winterse landschap.

Blood and Money is een film waarin het draait om wie de langste heeft. De langste loop en adem welteverstaan. De criminelen die het geldbedrag komen innen houden er geen rekening mee dat de veteraan ook nog op latere leeftijd niet het kaas van zijn brood laat eten en daarnaast een verfijnde scherpschutter is. Zenuwslopende confrontaties en beladen shoot-outs zijn dan ook de zaken die grotendeels voor het vermaak zorgen. Terwijl Tom Berenger, die we nog kennen van zijn rol in de thriller Inception, de film prima in zijn eentje draagt.

Het debuut van John Barr is dan ook prima te noemen. Hoewel, het duidelijk te merken is dat hij nog aan het begin van zijn carrière als filmmaker staat. De focus ligt vooral op de ontwikkeling van Jim Reed, maar de criminelen zijn zeer oppervlakkige personages, die zonder backstory en een typerend uiterlijk weinig hebben te melden. Dat de film dan ook een groot gebrek aan dialoog heeft komt niet als een verrassing. Daarentegen spreken de mooie beelden van Allagash voor zich. Evenals Jim’s duidelijk zichtbare strijd tegen de misdadigers, maar ook tegen zijn alsmaar slechter wordende gezondheid.

3