Blair Witch

Blair Witch (2016) recensie

Het is inmiddels 17 jaar geleden dat The Blair Witch Project menig bioscoopbezoeker de stuipen op het lijf joeg. De huiveringwekkende horrorfilm van Eduardo Sánchez en Daniel Myrick is zo realistisch dat de mensen dachten dat deze gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en dat de drie tieners Heather, Josh en Mike ook daadwerkelijk in de naargeestige bossen van Maryland zijn verdwenen. Natuurlijk is dat allemaal niet waar en is The Blair Witch Project gewoon een zeer geslaagde ‘found footage’ horrorfilm. Maar hoe zit dat met het vervolg Blair Witch dat in het afgelopen jaar werd uitgebracht?

In Blair Witch zien we hoe James (James Allen McCune) samen met zijn vrienden Lisa (Callie Hernandez), Ashley (Corbin Reid) en Peter (Brandon Scott) naar Maryland vertrekken om op zoek te gaan naar zijn verdwenen zus Heather. James heeft een video op het Internet gevonden die suggereert dat er nog steeds vreemde gebeurtenissen plaatsvinden in het behekste bos en dat de schim op het beeld ontzettend veel lijkt op zijn vermiste zus. Maar de 4 vrienden ontdekken na aankomst al snel dat zij het volgende doelwit zijn van de boosaardige entiteit die in het bos dwaalt.

Blair Witch is dan ook niets meer dan een zwakke kopie van het origineel. Opnieuw krijgen de kampeerders te maken met vreemde geluiden, maken zij voortdurend de verkeerde keuzes en achtervolgen zij tegen beter weten in vreemde figuren en schimmen die in een oogwenk voorbij schieten. Er zijn in ieder geval genoeg ‘jump scares’ aanwezig om het hart van de kijker sneller te laten kloppen, maar de ervaren kijkers van griezelfilms zullen niet snel onder de indruk zijn.

Daarnaast heeft regisseur Adam Wingard nauwelijks moeite gedaan om te vernieuwen. Oké, de kampeerders hebben deze keer meer apparatuur bij zich en zelfs een drone om het gebied van bovenaf te kunnen filmen, maar het heeft allemaal geen nut. De apparaten registreren niets en de drone belandt al snel ergens in een boom. Maar de grootste minpunten van Blair Witch zijn toch wel de zeer matige acteerprestaties, want ik had helemaal niet het gevoel dat de acteurs oprecht bang waren terwijl ook een gebrek aan spanning de film geen goed heeft gedaan.

Score: 6,0

2 gedachten over “Blair Witch (2016) recensie