Blade Runner (1982) recensie

Blade RunnerAls liefhebber van de verhalen van Science Fiction schrijver Philip K. Dick ben ik natuurlijk ook een fan van de door Ridley Scott geregisseerde Science Fiction film Blade Runner. Een donkere, raadselachtige en spannende film met Harrison Ford, Rutger Hauer en Daryl Hannah. Sinds 1982 zijn er verschillende versies van Blade Runner verschenen, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de originele internationale versie waarin de voice-overs van Deckard (Harrison Ford) en het alternatieve einde aanwezig zijn en de droom over de eenhoorn ontbreekt.

De jacht op voortvluchtige androïden

Het verhaal lijkt ontzettend oppervlakkig en niets meer dan een verhaal over voortvluchtige en moordlustige androïden (die in de film worden benoemd als ‘skin jobs’) die na jaren van afwezigheid terugkeren op Aarde en worden opgejaagd door de gepensioneerde Blade Runner Deckard. Deckard is de laatste in zijn soort. Als lid van de speciale politie-eenheid krijgt hij de taak om de voortvluchtige ‘skin jobs’ Leon (Brion James), Priss (Daryl Hannah), Zhora (Joanna Cassidy) en Roy (Rutger Hauer) te elimineren. Of op non-actief te zetten zoals dat beschaafd wordt gezegd.

Dromen androïden over elektrische schapen

Maar Blade Runner is meer dan dat. De grote vraag is natuurlijk of het wel zo normaal is om de androïden op non-actief te zetten terwijl zij eigenlijk geen kwaad in zin hebben. En we zien hoe Deckard gevoelens ontwikkeld voor het geavanceerde prototype Rachael (Sean Young) terwijl hij de specifieke taak heeft om iedere levende androïde uit te schakelen. En is Deckard zelf geen androïde gezien het feit dat hij zoveel van hen weet en de beste in zijn vak is? Door het overtuigende acteerwerk komen deze onderliggende lagen van het verhaal overduidelijk aan bod.

De cultstatus van Blade Runner

Naast het puike acteerwerk is de film een uitblinker in speciale en visuele effecten die de ietwat verdorven doch futuristische wereld perfect in beeld brengen. De begeleidende soundtrack van Vangelis is betoverend en door de specifieke kenmerken mag Blade Runner wel de eerste Tech Noir film genoemd worden. De matige prestaties in de Verenigde Staten en het succes overzees zorgden ervoor dat de film al snel een cultstatus verwierf en tot op de dag van vandaag heeft Blade Runner een enorme fanbase.

Eindoordeel

Ik ben ook zoals geschreven een fan van het eerste uur en Blade Runner is een unieke film die enorm indrukwekkend is, maar bovenal vermakelijk is. Er is ruimte voor spektakel, spanning, drama en romantiek. Er is een goede balans tussen de bombastische momenten en het drama terwijl hoofdrolspelers Harrison Ford en Rutger Hauer hun rollen meer dan voortreffelijk spelen. Blade Runner is dan ook één van mijn persoonlijke favorieten en een aanrader voor eenieder die de Science Fiction klassieker nog niet heeft gezien.

Score: 9,0