Blade Runner 2049 (2017) recensie

Blade Runner 2049Blade Runner is niet voor iedereen. Dat hebben de teleurstellende resultaten wel bewezen. Het vervolg op de Science Fiction klassieker van Ridley Scott trok amper volle zalen terwijl de films van regisseur Denis Villeneuve altijd garant staan voor topamusement. Zelfs met een topacteur als Ryan Gosling aan boord en met de terugkeer van Harrison Ford, wist men het publiek niet naar de bioscoop toe te trekken. Wat zonde is, want Blade Runner 2049 is helemaal geen slechte film!

Okay, blown away was ik ook niet na het zien van Blade Runner 2049 waarin Villeneuve het nieuwe met het oude probeert te verweven. Een truc dat in films zoals Jurassic World en Star Wars: The Force Awakens meer dan uitstekend heeft uitgepakt, maar deze keer komt het niet helemaal lekker uit de verf. Te wijten aan het gemis van de betoverende soundtrack van Vangelis die bepalend was voor de unieke sfeer van Blade Runner. Maar ook het verhaal schiet in vergelijking met de cult classic uit de jaren ’80 iets tekort.

Dat Ryan Gosling in zijn nopjes is als Blade Runner K moge duidelijk zijn, want hij speelt de rol uitstekend. Zijn zoektocht naar voormalig Blade Runner Deckard (Harrison Ford) als hij een geheim ontdekt, vormt een interessante basis. Maar het is simpelweg niet spannend genoeg om de kijker aan de buis gekluisterd te laten zitten. De film moet het dan ook hebben van de verbluffende visuele effecten en de actiescènes die slechts op één hand te tellen zijn. Wellicht ontbreekt het hier een beetje aan de juiste balans waardoor Blade Runner 2049 een beetje kracht verliest.

Toch mogen de pluspunten niet worden vergeten en is de vergelijking met het origineel misschien niet terecht. Blade Runner 2049 is een bijzondere film die voor de fans van het origineel en de liefhebbers van Science Fiction films in het algemeen een unieke kijkervaring schenkt. Na de teleurstellende resultaten in de bioscoop krijgt de film op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc de herkansing om het hart van het kritische publiek te veroveren. Laten we hopen dat het daarin slaagt en de deur naar een eventueel vervolg weer op een kiertje gezet wordt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com