BlacKkKlansman (2018) recensie

BlacKkKlansman_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Focus-Features-LLC-All-Rights-ReservedBlacKkKlansman van regisseur Spike Lee is een sterke film, maar wel eentje die zeer lastig te categoriseren is. Het verhaal is gebaseerd op de memoires van undercoveragent Ron Stallworth en daarmee zowel een film die op waarheden gebaseerd is als een biopic. Maar door de luchtige en komische fragmenten mag BlacKkKlansman ook gecategoriseerd worden als een komedie. En door het verloop van het verhaal zijn er zelfs sporen van een misdaadthriller aanwezig. Het is wel overduidelijk dat Spike Lee een duidelijke boodschap wilt overbrengen op het publiek.

Aan het begin van de jaren ’70 sluit Ron Stallworth (John David Washington) aan bij het politiekorps van Colorado. Hij is de eerste Afro-Amerikaan met een penning en hij maakt zich ernstige zorgen over de activiteiten van de Ku Klux Klan. Een beruchte organisatie bestaande uit blanke leden die een ongekende haat jegens Afro-Amerikanen, joden en homoseksuelen hebben. Stallworth weet met de nodige lef en zijn doortastende aanpak te infiltreren bij de KKK die aan de vooravond staat van een grootse campagne. Met als doel dat de organisatie de geplande en gewelddadige activiteiten staken.

Gedramatiseerde waarheden
Ondanks dat Stallworth wel degelijk wist te infiltreren bij de Ku Klux Klan, zijn de gebeurtenissen in BlacKkKlansman flink gedramatiseerd. Dat zorgt voor een luchtige film met veel komische fragmenten waarin we zien hoe Stallworth nauw samenwerkt met zijn collega’s Flip (Adam Driver) en Jimmy (Michael Buscemi). De leden van de KKK worden neergezet als niet al te snuggere blanke Amerikanen die blijkbaar iedereen met een haat jegens Afro-Amerikanen, joden en homoseksuelen toelaten en de onzin die zij tijdens hun bijeenkomsten uitkramen zijn soms te lachwekkend voor woorden. Hoewel dat ook gezegd mag worden van de Black Power beweging die tevens het vuur aan de schenen wordt gelegd. Spike Lee’s film gaat dan ook wel wat dieper dan dat je wellicht denkt.

Boodschap
Door het te overdrijven wordt de strijd die nog altijd voortduurt uitstekend in beeld gebracht. Twee groeperingen staan lijnrecht tegenover elkaar. Moord en brand schreeuwend dat ze worden onderdrukt terwijl veel mensen de blaaskaken blind volgen als een stel kuddedieren. De kortzichtigheid van deze bewegingen roept boosheid en onbegrip op. Terwijl Lee met een compilatie van echte beelden in de slotfase laat zien dat het thema nog steeds actueel is. Dat de genoemde groeperingen actiever zijn dan dat wij wellicht denken (of hopen). En dat figuren zoals Donald Trump dergelijke ideeën alleen maar voeden in plaats van de kop indrukken.

Blu-ray Disc
BlacKkKlansman is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, die naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook een aantal interessante extraatjes bevat. Naar mijn mening een film die de aanschaf meer dan waard is. Niet alleen wegens het feit dat deze enorm vermakelijk is, maar de mens ook eens goed aan het denken zet.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4