Black-Panther_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-2018

Black Panther (2018) recensie

Black-Panther_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-2018In Captain America: Civil War maakte het publiek voor het eerst kennis met het mysterieuze personage Black Panther. Een strijder die met zijn superkrachten, uithoudingsvermogen en scherpe klauwen zijn tegenstanders moeiteloos verslaat. Wie deze mysterieuze strijder is en wat precies zijn aandeel is in het Marvel Cinematic Universe, wordt uit de doeken gedaan in zijn eigen film die eerder dit jaar in de bioscoop verscheen en sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Een mooi moment om de door Ryan Coogler geregisseerde superhelden film te herzien.

Black Panther speelt zich af in Wakanda. Een derde wereldland voor de buitenwereld, maar in werkelijkheid is het onderkomen van Koning T’Challa (Chadwick Boseman) en zijn onderdanen een plek waar zij geavanceerde technologieën ontwikkelen en het waardevolle metaal Vibranium delven. Iets wat zij geheim houden voor buitenstaanders in de angst dat hun technologie in de verkeerde handen vallen. Maar het gevaar ligt op de loer als de krankzinnige crimineel Klaue (Andy Serkis) zijn zinnen heeft gezet op het stelen van het Vibranium. Het is dan ook aan T’Challa en zijn lijfwachters de taak om hem tot een halt toe te roepen.

Het is niet het enige gevecht dat de Black Panther moet strijden, want hij krijgt te maken met de terugkeer van Killmonger (Michael B. Jordan). De verloren zoon van Wakanda die nu op het punt staat om T’Challa uit te dagen zodat hij de troon van het land kan opeisen. Zonder de hulp in te schakelen van zijn nieuw verworven vrienden, doet T’Challa er alles aan om zijn land en eer te verdedigen. Het leven spectaculaire momenten op waarin de overtuigende special effects en CGI de positieve aandacht opeisen, maar het langdradige gezever over bloedlijnen en tradities doet soms een beetje afbreuk aan het kijkplezier.

Gelukkig wordt er een goede balans tussen de actie en de humor gevonden en is Black Panther een vermakelijke film die nauwelijks tot geen verwijzigingen heeft naar de eerder verschenen films in het Marvel Cinematic Universe. Dat maakt de film een beetje de vreemde eend in de bijt, maar de timing van deze film is perfect gezien het feit dat Wakanda een belangrijke rol speelt in het weergaloze Avengers: Infinity War. Zo dwingt Black Panther zijn plekje tussen de superhelden af, maar zo goed als The Avengers, Iron Man en Captain America: Civil War is het in alle eerlijkheid niet. Zoals geschreven is de onlangs verschenen Blu-ray Disc kwalitatief goed met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar ook een schijf die bomvol staat met interessant bonusmateriaal.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.