Black Mirror – Seizoen 5 (2019) recensie

Black Mirror Seizoen 5Onlangs verscheen op Netflix alweer het vijfde seizoen van de succesvolle serie Black Mirror. Een reeks waarin thema’s zoals overspel, verlangen en het gebruik van social media hand in hand gaan met de vooruitstrevende technologie. Het overkoepelende thema is dan ook de verslaving aan technologie en hoe de verslaving zowel in het voor- als het nadeel van de mens kan werken. Evenals in de voorgaande seizoen steken de makers niet onder stoelen of banken dat technologie en de huidige ontwikkelingen levensgevaarlijk kunnen zijn. Verpakt in pakkende verhaallijnen en spannende momenten die voor enorm veel kijkplezier zorgen.

Striking Vipers
In de aflevering Striking Vipers kruipt Anthony Mackie in huid van Danny. Die in zijn jaren als dertiger en verantwoordelijke vader terugdenkt aan zijn tijd als losbandige twintiger die zijn dagen vulde met stappen en het spelen van een videospelletje. Wanneer hij van zijn goede vriend Karl (Yahya Abdul-Mateen II) voor zijn verjaardag het nieuwste videospel cadeau krijgt, gaat er een wereld voor hem open. Met een vernuftige gadget betreedt hij de levensechte gamewereld waar hij in de huid kruipt van zijn favoriete personage. En hij komt al snel tot de ontdekking dat alle grenzen vervagen en het besef van goed of fout langzaam maar zeker verdwijnt.

Smithereens
In de aflevering Smithereens wordt nog maar eens duidelijk gemaakt dat een verslaving aan een smartphone en in het bijzonder social media catastrofale gevolgen kan hebben. Een simpele taxichauffeur gijzelt een medewerker van het miljardenbedrijf, maar in plaats van een enorm geldbedrag eist hij om bedenker Billy Bauer (Topher Grace) te spreken. Terwijl hij in een afgelegen weiland zijn voertuig tot stilstand brengt en de politie hem omsingelt, wacht hij geduldig af totdat hij de uiterst slimme programmeur aan de telefoon krijgt om zijn zegje te kunnen doen en zijn plannen uit te voeren.

Rachel, Jack and Ashley Too
In de derde en tevens laatste aflevering van het vijfde seizoen zien we hoe popster Miley Cyrus in de huid kruipt van de fictieve popdiva Ashley O. Een populaire artieste die het slachtoffer wordt van haar inhalige tante tevens manager. Terwijl zij door het toedoen van haar familielid in een coma belandt, zijn haar grootste fan Rachel (Angourie Rice) en kunstmatige intelligentie in de vorm van een interactieve pop met haar persoonlijkheidseigenschappen haar laatste hoop om de waarheid aan het licht te brengen.

Waar gaat het heen met de wereld
Ik vraag mij dat weleens af. Want de technologie is zo hard in ontwikkeling dat zaken zoals het in de huid kruipen van je favoriete videospel personage of een vriendschap opbouwen met een machine niet langer meer toekomstmuziek zal zijn. Spannend en verontrustend zijn de woorden die in mij opkomen en de makers van Black Mirror stellen deze ontwikkeling behoorlijk aan de kaak. Het kan zowel in het voor- als in het nadeel zijn van de mens. Zeker wanneer kunstmatige intelligentie om de hoek komt kijken en machines in staat stelt om zichzelf te ontwikkelen. Enfin, het is een trein die niet meer te stoppen is hoewel het dan extra van belang is om hier bewust van te zijn.

Sterk seizoen
Evenals de voorgaande seizoenen is het vijfde seizoen van Black Mirror sterk. Te danken aan de zeer onderhoudende en losstaande verhaallijnen en het overtuigende acteerwerk. Kwalitatief gezien doen de afleveringen dan ook niet voor elkaar onder. Het grote nadeel is dat het vijfde seizoen uit slechts 3 afleveringen van ruim een uur bestaat en dat het weer een behoorlijke tijd zal duren totdat er nieuwe afleveringen verschijnen. Maar als dat de kwaliteit ten goede komt is dat het wachten meer dan waard. Ik heb opnieuw genoten van deze serie die zonder twijfel tot één van mijn favorieten behoort.

• Serie
5
2 (2 votes)