Black Mass

Black Mass (2015) Blu-ray Disc recensie

Het is niet de eerste keer dat Johnny Depp in de huid kruipt van een crimineel die ook daadwerkelijk bestaat of heeft bestaan. In Donnie Brasco speelt hij de titelrol, in Blow speelt hij de rol van drugsbaas George Jung en in de misdaadfilm Public Enemies speelt hij de rol van bankovervaller John Dillinger. In het misdaad/drama Black Mass speelt hij de rol van de in 2013 veroordeelde misdaadkoning Jimmy “Whitey” Bulger, de leider van de Winter Hill Gang in Boston die ruim 16 jaar op de vlucht is geweest. Black Mass vertelt niet het complete verhaal over Bulger en diens handlangers, maar de door Scott Cooper geregisseerde film zoomt wel in op de belangrijkste momenten uit het leven van het meedogenloze onderwereldfiguur.

Met behulp van zeer overtuigende make-up effecten werd Johnny Depp omgetoverd in Whitey Bulger en het is aan het goede acteerwerk van de Pirates of the Caribbean-ster te danken dat dit personage enorm indrukwekkend is. Als kijker ben je ervan overtuigd dat Bulger werkelijk voor niets en niemand terugdeinst terwijl de ambitieuze FBI-agent en Jimmy’s jeugdvriend John Connolly er alles aan doet om de misdaadkoning van Zuid-Boston over te halen om samen te werken met de FBI. De rol van deze onbetrouwbare wetshandhaver wordt uitstekend ingevuld door Joel Edgerton die evenals zijn collega zeer overtuigend acteert.

In ruil voor meer zeggenschap in Boston geeft Bulger informatie over rivaliserende bendes en misdaadorganisaties die in zijn stad actief zijn. De film maakt soms tijdsprongen, maar belangrijke gebeurtenissen in Jimmy’s leven zoals het tragische overlijden van zijn 6-jarige zoontje Douglas, komen uitgebreid aan bod. De focus ligt vooral op zijn criminele carrière hoewel ook zijn relaties met FBI-agent John Connoly en zijn broer en Amerikaanse senator Billy Bulger centraal staan. De rol van Billy wordt gespeeld door Benedict Cumberbatch. In de regel een vreselijk goede acteur, maar in deze rol weet hij niet te overtuigen. Hij heeft de grootste moeite om zijn Engelse accent te verbergen terwijl zijn personage een Bostons accent hoort te hebben.

Naast het puike acteerwerk verdienen de makers van Black Mass een enorm compliment voor het in beeld brengen van het Boston uit de jaren ’70. Alles is tot in de details uitgewerkt. De wagens die destijds werden gebruikt, maar ook de kleding en het straatbeeld zijn volledig afgestemd op de periode waarin deze film zich afspeelt. En door grof geweld en taalgebruik niet te schuwen, maakt de film een enorme indruk. In dat opzicht mag Black Mass zich scharen in het rijtje van illustere misdaadfilms, zoals het eerder genoemde Donnie Brasco, The Departed en Goodfellas. Oké, als liefhebber van dit genre is het lastig om objectief te blijven, maar dat neemt niet weg dat Black Mass een topper in het genre is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik deze film in High Definition op Blu-ray disc zien en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van deze versie. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er uitstekend uit! Het beeld is haarscherp en er zijn geen storende factoren zoals ruis aanwezig. De film bevat veel donkere beelden, maar deze zijn prima te volgen. Het mooie DTS-HD Master Audio 5.1 geluidsspoor klinkt zuiver en het laag is goed gedoseerd. Een film als deze schreeuwt om een release met interessant bonusmateriaal en daar is ook gehoor aan gegeven. In de 23 minuten durende special Black Mass: Deepest cover, Darkest Crime komen de makers en acteurs aan het woord over hoe de film tot stand is gekomen en in de special Johnny Depp: Becoming Whitey Bulger zien we hoe Depp werd omgetoverd in Whitey Bulger en wat hij heeft gedaan om zich op deze rol voor te bereiden. Tot slot staat de documentaire The Manhunt of Whitey Bulger op de disc. Deze documentaire met een speelduur van ruim een uur gaat verder waar Black Mass eindigt en deze vertelt het verhaal over de jacht op Whitey Bulger die maar liefst 16 jaar heeft geduurd.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Black Mass (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Ben het in dit geval niet met je eens. Vind dit niet te vergelijken met de klassiekers in het genre. De makeup van Depp leidt af en het verhaal werd ook niet op een boeiende wijze verteld. Gelukkig heb jij er meer plezier aan beleefd!

2. Ik vond Depp eindelijk weer eens een fatsoenlijke rol weg zetten maar op het gebied van casting vond ik Joel Edgerton toch wel het hoogtepunt. Krijgt zeker niet dezelfde lof als Depp terwijl ik hem toch echt wel de ster van de film vond.

Ik vind Black Mass geen klassieker in het genre en dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een gebrek aan karakterontwikkelingen. Van meet af aan is Bulger een badass en op het einde is hij dat nog. Hij maakt geen ontwikkelingen door en dat geld voor de meeste personages. Jammer want dit had beter gekunnen en gemoeten. Desondanks zeker wel het bekijken waard.

1. Ben ik niet helemaal met je eens, want het is mij overduidelijk dat hij in het begin van de film nog aan de start van zijn misdadiger carrière staat en uitgroeit tot één van de gevaarlijkste onderwereldfiguren in Boston. De film maakt soms wel vreemde tijdsprongen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?