Bite (2015) recensie

BiteIk heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik een liefhebber ben van smerige horrorfilms. Bij de reality shows op Discovery Channel die zich afspelen op de operatiekamer, word ik misselijk. Maar pus, slagaderlijke bloedingen, afgehakte ledematen; het kan mij echt niet gek genoeg! Het liefst trek ik dan nog een zak chips open om te genieten van al die smerigheid op het scherm. Als er dan een film zoals Bite van regisseur Chad Archibald verschijnt, sta ik ook te trappelen om deze zo snel mogelijk te zien. De grote vraag is alleen of Bite deze doorgewinterde filmliefhebber kon bekoren en of deze smerig genoeg is.

Het begint in ieder geval goed met een aantal beelden van bikini girls die aan het feesten zijn en zeg nu zelf; in een smerige horrorfilm horen schaarsgeklede vrouwen thuis. Toch? Enfin, het duurt niet lang voordat Casey (Elma Begovic) gebeten wordt en eenmaal thuis in haar appartement aangekomen ondervindt dat de bijtwond op haar been alsmaar smeriger wordt. Ook in haar gedrag verandert zij enorm terwijl de gemoederen tussen haar en haar vrienden hoog oplopen als niet iedereen van plan is om de kaken stijf op elkaar te houden over wat er op de zomervakantie van Casey is gebeurd.

De beginfase van Bite mag tam worden genoemd en er gebeurd niet veel. We zien wat frustraties onder de vriendinnen ontstaan terwijl ook Casey’s relatie niet soepeltjes verloopt. Maar het venijn zit in de staart. Smerige praktijken komen glorieus in beeld terwijl Casey langzaam maar zeker transformeert in een afzichtelijk monster. Chapeau aan de visagie die met behulp van mooie make-up effecten dit hebben gerealiseerd. Desalniettemin is het niet te ontkennen dat de makers op safe spelen en het randje van de goede smaak niet durven op te zoeken.

Extreme beelden van alle smerigheden die je maar kunt verzinnen blijven dan ook achterwege hoewel ik wel een paar keer een momentje had dat ik mijn maag voelde rollen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik absoluut geen fan ben van insecten. Meer wil ik er niet over kwijt, maar als ik zeg dat Bite een goedkope en inferieure versie van het bloedstollende The Fly is, kan je als liefhebber wel raden welke weg de makers met deze film zijn ingeslagen. Het is dan ook leuk om deze film een keer gezien te hebben, maar een topper in het genre is het helaas niet. Bite is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Score: 6,0

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2 thoughts to “Bite (2015) recensie”