Bird Box (2018) recensie

Bird BoxDe Netflix Original Bird Box is de film waar iedereen het op dit moment over heeft en ook records verbreekt. De thriller verscheen vorige week op de populaire streamingdienst en sindsdien zijn er louter positieve reacties te horen en te lezen. Natuurlijk werd ik gelijk nieuwsgierig naar de door Susanne Bier geregisseerde film en ik ben dan ook positief verrast. Hoewel ik het niet dé film van 2018 vind en ik begrijp ook niet de gehele hype rondom de film.

Een onverklaarbaar en onzichtbaar fenomeen drijft de wereldbevolking tot waanzin en zorgt voor een zelfmoordgolf. Malorie (Sandra Bullock) is er getuige van hoe haar zus zelfmoord pleegt en sindsdien vindt ze onderdak bij een groep mensen die allemaal aan het noodlot proberen te ontsnappen. Vijf jaar later lijkt het schuilen voor het nog altijd onbekende fenomeen geen zin meer te hebben en Malorie besluit om samen met haar twee kinderen op de vlucht te slaan. Met alle gevolgen van dien.

Pluspunten
Bird Box is meer dan alleen een spannende thriller, want het verhaal bevat een duidelijke boodschap. De film laat zien hoe mensen in een tijd van nood elkaar behandelen en dat egoïsme al snel de kop opsteekt als het gevaar nadert. Dat het verhaal goed overkomt is te danken aan de zeer sterke acteerprestaties van hoofdrolspeelster Sandra Bullock. Een zwaargewicht in de filmwereld die zich als de doortastende Malorie door de malaise heen worstelt, maar zich gelijktijdig ook ontfermt over twee kleine kinderen. Naast Sandra Bullock is ook routinier John Malkovich te zien die op een uitstekende wijze de rol van de onvriendelijke overlevende Douglas speelt.

Minpunten
Ondanks dat Bird Box een onderhoudende en blij vlagen spannende film is, biedt de Netflix Original niets nieuws. Het verhaal lijkt bijzonder veel op dat van M. Night Shyamalan’s The Happening en het is zeker niet voor het eerst dat de wereldbevolking het doelwit wordt van een vreemde entiteit. Door de kijker niet te overspoelen met verbluffende special effects of CGI animatie, proberen de makers de spanning er goed in te houden. De nieuwsgierigheid naar de vijand wordt daardoor alsmaar groter, maar helaas niet naar tevredenheid voldaan. Terwijl het behoorlijk slappe einde ervoor zorgt dat Bird Box niet als een topper in het genre kan worden bestempeld.

3

Samenvatting

Bird Box mag een vermakelijke film zijn, maar is wel zwaar overhyped.