Billionaire Boys Club (2018) recensie

Billionaire Boys ClubHet op waarheid gebaseerde Billionaire Boys Club is een geplaagde productie. De film werd in 2017 al opgenomen, maar door de aantijgingen aan het adres van Kevin Spacey over het vermeende seksueel misbruik liep de release een enorme vertraging op. Pas in 2018 werd het misdaaddrama uitgebracht, maar had een zeer teleurstellende openingsweekend en belandde al snel op de stapel van grootste flops in de filmgeschiedenis. Maar is dat ook terecht? Want is de film van regisseur James Cox dan zo belabberd dat er slechts een handjevol mensen de moeite hebben genomen om deze een eerlijke kans te geven?

Beverly Hills in de jaren ’80. Geld speelt een belangrijke rol bij de CEO’s en beroemdheden die aan de goudkust wonen terwijl jonge jongens zoals Joe Hunt (Ansel Elgort) en Dean Karny (Taron Egerton) dromen over het beste leven. De briljante Joe en de vlotte babbelaar Dean zijn oude klasgenoten en zij bedenken samen een ingenieus plan om rijkelui’s zoontjes stevig te laten investeren. Zelfs multi-miljonair Ron Levin (Kevin Spacey) krijgen ze zo ver om een groot geldbedrag beschikbaar te stellen voor de lucratieve kans die zij hen voorschotelen. Met alle gevolgen na dien wanneer blijkt dat het op het oog lijkende feilloze plan in duigen valt.

Waargebeurd verhaal
Billionaire Boys Club is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en ik ben daar altijd wel een fan van. Maar in alle eerlijkheid is het verhaal rondom Joe Hunt en Dean Karny niet zo interessant. Het zijn ordinaire zwendelaars die een plekje bij de high society in Beverly Hills weten af te dwingen door cijfers te manipuleren en iedere uitdaging uit de weg te gaan. Ik kan er geen respect voor hebben hoewel Ansel Elgort, Taron Egerton en zelfs Kevin Spacey de rollen van de inhalige jongens en de extraverte Ron Levin prima invullen. Terwijl de muziekkeuze, de zwoele setting en de kleurrijke decors top zijn. Met de film is dan ook weinig mis!

Geflopt
Dat de ellende rondom de persoon Kevin Spacey van invloed is geweest op de teleurstellende resultaten moge duidelijk zijn, maar ook het controversiële verhaal verdient naar mijn mening geen verfilming. Dat veel mensen met enige kennis over het verhaal de film links laten liggen is een begrijpelijke keuze. De vraag is dan ook of de studio wel had moeten doorzetten met de productie. Het is in ieder geval een film om snel te vergeten. Ondanks dat Billionaire Boys Club technisch goed in elkaar zit en de hoofdrolspelers overtuigen met hen spel.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2