Beyond The Sky (2018) recensie

Beyond The SkyHet is al vaker het onderwerp geweest in films en series. Ontvoeringen door buitenaardse wezens. Een superieur ras dat niet alleen de mogelijkheid heeft om lange afstanden door de ruimte te reizen, maar ook mensen ontvoerd voor experimentele doeleinden. In Beyond The Sky van regisseur Fulvio Sestito staan ontvoeringen door buitenaardse wezens eveneens centraal. Of toch niet? En is de film van een zodanige kwaliteit dat het bestempeld mag worden als een vermakelijke Science Fiction/thriller?

Documentairemaker Chris Norton (Ryan Carnes) onderzoekt de verhalen rondom buitenaardse ontvoeringen. In de hoop dat hij de waarheid over het fenomeen boven water krijgt. In hun zoektocht naar de waarheid komen ze in contact met Emily (Jordan Hinson). Een jonge vrouw die evenals haar stadsgenoten beweerd dat ze regelmatig wordt ontvoerd door buitenaardse wezens. Chris doet er alles aan om haar ongeloofwaardige verhaal aan de kaak te stellen, maar dan wordt hij zelf ontvoerd. Maar of dat inderdaad door bezoekers van een andere planeet wordt gedaan is nog maar de vraag.

Documentaire
Beyond The Sky begint in de stijl van een documentaire en dat is wel interessant. De talrijke docuseries over dit onderwerp zijn immers altijd vermakelijk. Maar als Chris eenmaal in contact komt met Emily transformeert Beyond The Sky meer in een spannende sciencefictionfilm. Die helaas op een aantal vlakken tekortschiet. Het acteerwerk is matig tot slecht te noemen. Vooral Jordan Hinson overtuigt nauwelijks in de rol van slachtoffer Emily. En het is bijzonder lastig om That 70’s Show-acteur Don Stark in de rol van een geniepig personage te zien. Ik zie hem nog altijd als Bob. De goedlachse van Donna in de sitcom.

Special Effects
Maar zoals ik al schreef zijn er ook een aantal pluspunten te noemen. Ondanks dat het acteerwerk niet altijd op orde is vind ik de film best spannend. Ik kan de film het beste vergelijken met een matige aflevering van The X Files, want het sfeertje uit de succesvolle reeks weet Fulvio Sestito wel op te roepen. Daarnaast zijn de special en visual effects van een goede kwaliteit. Zo verbluffend als de effecten in een miljoenen kostende blockbuster is het niet, maar het is kwalitatief voldoende om de positieve aandacht op te eisen. Voor de liefhebbers van Science Fiction en ontvoeringen door buitenaardse wezens is het onlangs op DVD verschenen Beyond The Sky dan ook een prima filmpje om mee te pakken.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5