Bent (2018) recensie

Bent - DVD - 2DDe cover van de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc van de misdaadfilm Bent beloofde veel goeds. Op de uitnodigende hoes staan zowel Thor: Ragnarok acteur Karl Urban, Modern Family actrice Sofia Vergara en routinier Andy Garcia. Voor mij is dat al reden genoeg om de direct-to-video release van Source 1 Media een eerlijke kans te geven. Maar dat een film geen bioscooprelease gegund wordt zegt vaak iets over de kwaliteit. Hoe zit dat met de door Bobby Moresco geschreven en geregisseerde prent?

Karl Urban speelt op solide wijze de rol van voormalige undercoveragent Danny Gallagher die na een mislukte poging om een internationale drugsbende op te rollen en per ongeluk een collega doodschoot in de gevangenis belandde. Na zijn vrijlating probeert hij wanhopig uit te zoeken wat er destijds gebeurd is terwijl de politieagenten hem geen moment rust gunnen. Terwijl de intimidaties aanhouden wordt Danny meegezogen in een gevaarlijk complot waarbij zelfs hoge functionarissen zijn betrokken. Maar dat weerhoudt hem er niet van om de waarheid aan het licht te brengen.

Naast de Star Trek acteur spelen ook Sofia Vergara en Andy Garcia prima hoewel geen enkel karakter echt een vuist weet te maken en de interesse van de kijker weet vast te houden. Datzelfde geldt voor het verhaal dat op papier misschien goed in elkaar steekt, maar in Bent niet goed uit de verf komt. Moresco springt vaak van de hak op de tak en het is soms lastig om te volgen wat er precies gaande is. Het is niet alleen lastig om de concentratie vast te houden, maar ook om een emotionele band met de (of in ieder geval één van de) karakters op te bouwen.

Nu heeft de film wel zijn momenten en er is soms wat spanning aanwezig. De kijker wordt soms weer even wakker geschud als er een spannende achtervolging of shoot out plaatsvindt. Maar deze momenten zijn wel op één hand te tellen. Moresco heeft misschien een dappere poging gewaagd om een goede misdaad/thriller te creëren, maar in die opzet is hij helaas niet geslaagd. Op de kwaliteit van de onlangs verschenen Blu-ray Disc heb ik niets aan te merken hoewel ik het jammer vind dat het schijfje geen interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Source 1 Media voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com