Ben-Hur

Ben-Hur (2016) recensie

Bijna 60 jaar na de release van het historische epos Ben Hur verschijnt op 25 augustus de remake in de Nederlandse bioscopen. Is het na zo’n lange tijd wel eerlijk om de films dan met elkaar te vergelijken? Als bezoeker die het ruim 3 uur durende origineel heeft gezien ontkom je er niet aan om deze met elkaar te vergelijken en dan kan ik het mij goed voorstellen dat je toch wel een paar vraagtekens hebt. Want het door Timur Bekmambetov geregisseerde avontuur duurt bijna anderhalf uur korter dan de film uit 1959. Toch ben ik van mening dat het een zeer knappe prestatie is dat men het meeslepende verhaal in ruim 2 uur tijd weet te vertellen.

Ja, het is waar dat er een aantal scènes ontbreken en de gebeurtenissen elkaar iets sneller opvolgen. In de basis is er niets gewijzigd aan het verhaal dat nog steeds over Judah Ben-Hur en zijn aangenomen broer Messala gaat. Judah is een prins in Jeruzalem terwijl Messala ervoor kiest om het Romeinse leger te dienen. Als hij na jaren van afwezigheid terugkeert als de trots van Rome staat Messala voor de lastige keuze om Judah te veroordelen als hij wordt verdacht van verraad. Na jaren op zee te hebben geleefd als galeislaaf keert Judah terug naar Jeruzalem om tegen zijn broer te strijden op de renbaan in de hoop dat hij zijn familie en zichzelf kan wreken.

Voor de remake werden acteurs Jack Huston en Toby Kebbell gecast als Judah Ben-Hur en Messala. Voor mij is Huston vrij onbekend, maar Toby Kebbell kennen de meeste mensen wel uit films zoals Warcraft: The Beginning, Dawn of the Planet of the Apes en RocknRolla. De heren spelen de rollen prima en ondanks dat het verhaal is ingekort voelt hen broederschap, liefde en haat voor elkaar echt aan. Morgan Freeman werd gestrikt om de rol van de Afrikaan Ilderim te spelen en hij speelt de eigenaar van de Chariot en de paarden waarmee Judah ten strijde trekt prima. Er is ook een mooie bijrol voor Rodrigo Santoro die de rol van Jezus van Nazareth uitstekend invult.

Wat eveneens te prijzen valt zijn de mooie special effects. Het is overduidelijk te zien dat het gebruik van CGI-animaties tot een minimum is beperkt en dat er veel praktische effecten en stunts zijn gebruikt om Ben-Hur zo realistisch mogelijk te maken. Op het grote scherm van de IMAX zaal bij Pathé ArenA ziet het er heel indrukwekkend uit. En dan vooral de strijd tussen Judah en Messala op de renbaan dat toch één van de hoogtepunten van de film is. In deze scène komen de 3D effecten ook prima tot hun recht hoewel ik in alle eerlijkheid moet bekennen dat deze in andere scènes veel minder relevant zijn. Afijn, dat is dan ook het enige minpunt dat ik kan opnoemen, want ik heb mij prima vermaakt met Ben-Hur en ik ben dan ook van mening dat dit meer dan een uitstekende remake is.

5 gedachten over “Ben-Hur (2016) recensie

1. Ik ben ook echt benieuwd naar deze remake, hoewel ik ervan overtuigd ben dat dit zo’n film waarvan geen remake moet gemaakt worden, tenzijn misschien om ook onze jeugd kennis te laten maken met één van onze jeugdhelden 😉