Before i wake

Before I Wake (2016) Blu-ray Disc recensie

Vanaf het eerste moment was ik nieuwsgierig naar de bovennatuurlijke horrorfilm Before I Wake. Een film die sinds kort verkrijgbaar is op DVD, Blu-ray Disc en via Video on Demand en naar mijn mening meer is dan de standaard horrorfilms die ik tot op heden heb gezien. Regisseur en scenarioschrijver Mike Flanagan regisseerde al eerder horrorfilms met diepgang en ook Before I Wake is een film met een ijzersterk verhaal dat verder gaat dan het eenvoudige ‘monster onder het bed’-verhaal.

Kate Bosworth en Thomas Jane spelen zeer overtuigende de rollen van Jessie en Mark, een echtpaar dat hun kindje is verloren en besluit om een zoontje te adopteren. De kleine Cody vindt al snel zijn draai in het huishouden van zijn liefdevolle pleegouders, maar hij heeft een duister geheim. Al gauw worden Jessie en Mark getuige van Cody’s speciale gave, want wanneer het jongetje zich in dromenland begeeft, manifesteren zijn dromen en zijn nachtmerries zich in het echte leven. Met alle gevaren van dien.

Jacob Tremblay speelt de rol van de kleine Cody echt fenomenaal. Ondanks dat Kate Bosworth en Thomas Jane eveneens overtuigen is het de jonge Room-acteur die opnieuw verrast met zijn spel. Het acteerwerk is essentieel voor een film als Before I Wake om deze te laten slagen, want zoals eerder geschreven is de horrorfilm meer dan de standaard griezelfilms die we eerder hebben gezien. In tegenstelling tot een aantal genregenoten bevat Before I Wake veel meer diepgang en zijn de personages goed uitgewerkt. Daarnaast bevat de film een verrassende en indrukwekkende plot twist die ik in ieder geval niet zag aankomen.

Gelukkig bevat Before I Wake ook een aantal ‘jump scares’ en horror-clichés die ook niet mogen ontbreken en dat zorgt ook voor een goede balans tussen het drama en de angstaanjagende momenten. Dat maakt de door Mike Flanagan geregisseerde film ook zo interessant en absoluut de moeite waard om te kijken. Remain in Light brengt de film op een nette Blu-ray Disc op de markt hoewel het teleurstellend is dat het HD-schijfje geen bonusmateriaal bevat. Desalniettemin is de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid uitstekend te noemen.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.