Before I Go To Sleep (2014) Blu-ray Disc recensie

Before I Go To SleepWat maakt een thriller een goede thriller? Het moet spannend zijn, het acteerwerk moet goed zijn en als kijker wil je graag de puzzel hebben opgelost voordat het in de film uit de doeken wordt gedaan. Met Before I Go To Sleep onderneemt regisseur Rowan Joffe, die ook het scenario schreef, een dappere poging om het veeleisende publiek een vermakelijke thriller voor te schotelen. En in mijn recensie lees je of hij daarin is geslaagd.

Nicole Kidman speelt de rol van Christine, een 40-jarige vrouw die iedere ochtend wakker wordt naast een wildvreemde man die haar vertelt dat hij haar man Ben (Colin Firth) is en dat ze aan geheugenverlies lijdt. En dan volgt er een telefoontje van Dr. Nasch (Mark Strong) die zegt dat hij haar psychiater is en dat hij haar iedere ochtend belt om aan haar uit te leggen wat er aan de hand is en dat ze een videodagboek heeft. Met behulp van het videodagboek kan Christine zich herinneren wat er in de dagen daarvoor heeft afgespeeld en wat ze tot nu toe heeft ontdekt over haar toestand.

Beetje bij beetje ontdekt ze met behulp van het videodagboek, haar psychiater en flashbacks, dat ze ooit het slachtoffer is geworden van een ernstig misdrijf en dat haar medische toestand te wijten is aan flinke klappen op het hoofd. Ze is dan ook vastberaden om met behulp van de therapie haar geheugen terug te krijgen, maar hoe dieper ze graaft des te meer zij te weten komt over de mensen in haar directe omgeving. En de grote vraag is of de psychiater, haar echtgenoot en zelfs haar beste vriendin wel te vertrouwen zijn.

Before I Go To Sleep heeft wel iets weg van Christopher Nolan’s Memento, maar zo intrigerend als de thriller 2000 is de door Joffe geregisseerde film niet. Deze film is iets simpeler opgezet en met een korte speelduur van nog geen 90 minuten is het tempo niet helemaal op orde. Het verhaal ontrafelt zich vreselijk snel waardoor er voor de kijker weinig puzzelruimte overblijft. Ach, als dat alles is. Het is in ieder geval een feit dat je als kijker continu op het verkeerde been wordt gezet en dat iedereen verdacht is. En het is dan ook een verrassing als de puzzelstukjes op hun plaats vallen en het geheim wordt onthult.

Het is mede te danken aan het goede acteerwerk van Nicole Kidman, Colin Firth en Mark Strong dat Before I Go To Sleep een vermakelijke thriller is. Ook de wijze waarop Joffe de film in elkaar heeft gezet spreekt mij wel aan. De scènes zijn niet in een chronologische volgorde aan elkaar gelijmd terwijl er met behulp van flashbacks een aantal belangrijke details worden prijsgegeven. Toch bevat het verhaal een aantal gaten en dat is jammer. De logica ontbreekt dan een beetje en ik was eigenlijk van plan om dan toch even terug te spoelen om te controleren of het allemaal wel klopt. Mar goed, zo intrigerend is de film niet dus dan volgt al snel de acceptatie dat Before I Go To Sleep niet foutloos is. Vermakelijk des te meer.

Dutch FilmWorks brengt de film op een nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.35:1 en in 1080p op het schijfje en deze transfer is haarscherp. Het geluid is in DTS-HD 5.1 te beluisteren en het geluidsspoor klinkt prima. De consument wordt getrakteerd op een aantal trailers van films die Dutch FilmWorks uitbrengt, maar daar blijft het bij. En juist bij dit soort films wil je als kijker meer informatie hebben. Een leuke special of een aantal interviews hadden het schijfje dus niet misstaan. Desalniettemin een dikke duim omhoog voor de Nederlandse filmdistributeur.

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 thoughts to “Before I Go To Sleep (2014) Blu-ray Disc recensie”

1. Ik vind Nicole Kidman als actrice niet zo fijn om naar te kijken. Zeker de laatste paar jaar heeft ze weinig noemenswaardigs laten zien dus ik laat deze (voorlopig) maar aan me voorbij gaan.