Bean

Bean (1997) recensie

Mr. Bean is een iconisch personage dat door de Britse komiek Rowan Atkinson is bedacht en gespeeld. Vanaf 1990 verscheen het ietwat onhandige personage regelmatig op de buis. In korte afleveringen waarmee hij geschiedenis schreef. Na 1995 werd het stoffige grijze pak, witte overhemd en rode stropdas aan de wilgen gehangen, maar in 1997 kroop Atkinson opnieuw in de huid van de egoïstische einzelgänger. In de avondvullende komedie Bean: The Ultimate Disaster Movie van regisseur Mel Smith.

Mr. Bean (Rowan Atkinson) is de slechtste medewerker van het Brits museum en de leiding bedenkt een ingenieus plan om van hem af te komen. Wanneer de Amerikanen om een Brits kunstexpert vragen om het beroemde schilderij Whistler’s Mother te onthullen, wordt Mr. Bean zonder twijfel naar de Verenigde Staten gestuurd. Waar de Amerikanen al snel ontdekken dat de eigenaardige en vermeende kunstkenner niet de man is waar zij om hebben gevraagd. En door zijn klunzige optreden zowel zichzelf als zijn nieuw verworven vrienden in de problemen brengt. Maar Mr. Bean laat zich niet zo snel uit het veld slaan en hij bedenkt een briljant plan om de dag te redden.

Op herhaling

De liefhebbers van de droge Britse humor zijn wellicht bekend met de korte afleveringen van Mr. Bean en kunnen deze wellicht dromen. Met Bean: The Ultimate Disaster Movie gaat het personage voor het eerst internationaal. Voor de kenner is het vooral een herhaling van wat zij al eerder hebben gezien, maar voor de onbekende kijker een mooi moment om voor het eerst kennis te maken met het iconische personage en zijn grappen en grollen. Ergens is het jammer dat de makers leunen op de grappen die al eerder aan bod zijn gekomen. Desalniettemin is er soms ruimte voor wat vernieuwing en heeft Mr. Bean overduidelijk meer te vertellen dan in de korte afleveringen van zijn show.

Geinig

Bean: The Ultimate Disaster Movie absoluut is dan ook een kijkbeurt waardig. Mede te danken aan de hilarische Rowan Atkinson die na al die jaren het personage nog altijd heer en meester is. Maar het is ook wel duidelijk dat de koek op is. Hoewel Atkinson in 2007 nog eenmaal als Mr. Bean terugkeerde in de komedie Mr. Bean’s Holiday, mag Bean: The Ultimate Disaster Movie worden gezien als zijn internationale afscheidstournee. Voor de fans nog één kans om over de grond te rollen van het lachen. Hoewel dat door de uitgemolken grappen wel iets lastiger is om voor elkaar te boksen.

Bean

Waardering: 2.5 uit 5.