Baywatch (2017) recensie

BaywatchIk kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren. Zondagavond zat ik aan de buis gekluisterd, de welbekende openingstune werd ingezet en de beeldschone Pamela Anderson, Alexandra Paul en Yasmine Bleeth renden in slow-motion en in strakke rode badpakken door het beeld heen. Dan heb ik het natuurlijk over Baywatch. Een van de populairste series uit de 80’s en 90’s die menig hart sneller deed kloppen. Na 11 seizoenen en een aantal films hield men het voor gezien en hoofdrolspelers zoals David Hasselhoff en Pam Anderson hingen de zwemkleding aan de wilgen. Maar Baywatch keerde dit jaar terug! Met Dwayne Johnson, Zac Efron, Kelly Rohrbach en Alexandra Daddario als de stoere strandwacht Mitch Buchannon, pretty boy Matt Brody en de beeldschone strandwachten CJ en Summer.

Maar Baywatch van regisseur Seth Gordon is niet Baywatch zoals we dat kennen. Ondanks dat de strandwachten het in de film aan de stok krijgen met een gevaarlijke tegenstander en zij er alles aan doen om haar snode plannen om de baai te privatiseren te ontmaskeren. Het is een film die je niet te serieus moet nemen, want men neemt de serie regelmatig op de hak. Bijvoorbeeld door de personages opmerkingen te laten maken als Kelly Rohrbach in slow-motion over het strand rent. “Ze rent wel erg langzaam. Doen ze dat altijd?”.

En dan is er ook nog Ronnie Greenbaum. Een nerd die graag strandwacht wil worden, tot over zijn oren verliefd is op CJ en een kilootje te zwaar is. Maar als hij eenmaal het parcours heeft afgelegd en onderdeel is van het Baywatch-team, zorgt hij met zijn grappige verschijning voor enorm veel humor. Deze rol wordt meer dan uitstekend ingevuld door Jon Bass. Maar de balans tussen de humor en de spanning is op orde. We zien de strandwachten regelmatig in actie als er mensen op zee in nood zijn terwijl de strijd tegen de op machtsbeluste Victoria Leeds (Priyanka Chopra) spannende momenten oplevert.

Baywatch is met een hele dikke vette knipoog naar de originele serie gemaakt en dat levert uiteindelijk een vermakelijke film op die ruim twee uur lang entertaint. Ik heb soms echt in een deuk gelegen om de maffe situaties waar het team zich in bevindt, maar ook om de hilarische Jon Bass die als Ronnie op dat gebied van enorme meerwaarde is. En de cameo van de grote held David Hasselhoff maakt het Baywatch-feestje helemaal compleet! Het is dan ook een heerlijke zomerse film die de regenachtige herfstavond een stukje vrolijker maakt. Baywatch is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die zowel de bioscoopversie als de extended versie van de film bevat en een zee aan extra’s.

Met dank aan Paramount Pictures voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

7 thoughts to “Baywatch (2017) recensie”

1. Deze vond ik enorm tegenvallen, zelfs met de aanwezigheid van The Rock. Verschrikkelijke special effects ook (die scene met die brandende boot). Nu heb ik de serie nooit gezien, dus misschien dat dat nog iets zou hebben toegevoegd….

1. Ja, dat is het ook! Absoluut waar. Waarom ik dan toch zo positief ben is om het feit dat het zo slecht is dat het ook weer leuk is. Misschien had ik dat beter kunnen omschrijven in de recensie.

2. Ik vond dit echt een verschrikking, zélfs niet met een knipoog en een snufje zout…
    Maargoed, mooi dat er nog mensen van genoten hebben. Ik heb het door Alexandra tot het einde volgehouden.