Battle Star Wars (2020) recensie

Als liefhebber van Science Fiction en Star Wars kijk ik altijd met veel plezier uit naar nieuwe titels. Ik hoop toch altijd stiekem op een aangename verrassing ondanks dat geen enkele titel zo episch is als de Star Wars-franchise. Soms is dat ook zo, maar vaak ook niet. In het geval van de Science Fiction film Battle Star Wars heeft regisseur James Thomas de plank volledig misgeslagen.

De rebellen vechten al jaren tegen de kwaadaardige coalitie van planeten. Om weerstand te kunnen bieden schuilen zij zich op een verbogen planeet die alleen door de rebellen gevonden kan worden. De coalitie doet er alles aan om de verborgen planeet te vinden en om voor eens en altijd af te rekenen met de rebellen. Daarom sluit de dochter van de leider van de coalitie zich aan bij de rebellen om de snode plannen van haar vader in de kiem te smoren.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Het is wel vaker zo dat het beter is om iets te lenen dan om het wiel opnieuw uit te vinden, maar de nuance zit dan wel in het feit of er genoeg ervaring is om origineel te blijven. In het geval van James Thomas lijkt het erop dat hij wellicht als liefhebber van het genre zich iets teveel heeft laten inspireren door bekende Science Fiction titels. Niet alleen de titel is geleend, maar ook de opzet van het verhaal en de personages hebben veel overeenkomsten met bijvoorbeeld Star Wars. En dat bedoel ik niet positief.

Gaten en slecht acteerwerk

Battle Star Wars zit vol met gaten in het verhaal en het acteerwerk is tenenkrommend slecht te noemen. Als de film als parodie op Star Wars zou worden vermarkt is er nog enigszins een kleine kans van slagen, maar het is overduidelijk te merken dat Thomas een serieuze Science Fiction film heeft willen maken. Maar op het moment dat niet alleen het verhaal en het acteerwerk niet goed is, maar ook personages in kostuums van karton en piepschuim voor het beeld wandelen weet je dat er keihard gefaald is.

Rating: 1 out of 5.