Battle Royale (2000) recensie

Battle RoyaleEr staan DVD’s in de kast die ik nog nooit heb gezien. Omdat ik geen liefhebber ben van Aziatische films staat het in 2000 uitgebrachte Battle Royale al flink wat jaren stof te happen. Maar een bezoek van een goede vriend en mede-filmliefhebber deed wonderen. Hij gooide het balletje op om het door Kinji Fukasaku geregisseerde actie/drama op te zetten en ik ben blij dat we deze hebben gezien. Wat een fantastische film! Een titel die zeker in mijn straatje past, maar ook door niemand minder dan Quentin Tarantino werd bekroond als de beste film die hij in een lange tijd heeft gezien.

Wanneer een bus vol met vijftienjarige scholieren onderweg is voor een schoolreisje, worden de leerlingen ontvoerd. Zij ontwaken in een ruimte waar zwaarbewapende soldaten en een oud-leraar (Takeshi Kitano) aanwezig zijn. Al snel blijken zij geselecteerd te zijn voor het sadistische spel ‘Battle Royale’. Na een korte instructievideo worden de leerlingen met een tas vol met handige attributen en wapens op een onbewoond eiland gedropt en de opdracht is simpel. Ze moeten met elkaar in gevecht tot op de dood en de laatste die overblijft mag huiswaarts keren.

Goed in elkaar gezet
Battle Royale is wel meer dan een snoeiharde actiefilm, want de jonge acteurs spelen de rollen van de leerlingen uitstekend. Waar sommigen kiezen om vooral in de beginfase van het 3 dagen durende spel samen te werken en zich te verschuilen, zijn er medescholieren die zelfstandig opereren en vol op de aanval gaan. Terwijl vriendschappen en prille liefdesrelaties onder zware druk komen te staan. Daarnaast kan Battle Royale ook gezien worden als een klassieke wraakfilm waarin de inmiddels gepensioneerde leraar Kitano de scholieren beschuldigd van hen misdragen tijdens zijn actieve loopbaan en nu als leider van het sadistische spel zijn gram haalt.

Luguber
Battle Royale is een spraakmakende release waar veel kritiek op was. Het is natuurlijk een sadistisch concept dat jonge leerlingen gedwongen worden om elkaar te vermoorden. De film werd dan ook in meerdere landen verbannen, maar dat maakt een filmliefhebber alleen maar nieuwsgieriger. In alle eerlijkheid is niet alleen het concept macaber, maar de film zit vol met expliciete beelden van de slachtpartijen. De moorden zorgen voor heftige beelden terwijl het bloed rijkelijk vloeit. Nu is het voor de doorgewinterde horrorliefhebber die een zakje chips opentrekt tijdens het kijken van de meest lugubere film business as usual, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat Battle Royale niet voor iedereen is.

4