Battle of the Sexes (2017) gastrecensie

Battle of the SexesHoe kan het zo zijn dat een wedstrijd tussen een arrogante, over de top tennisser die in het seniorencircuit zijn wedstrijden speelt het opneemt tegen de beste vrouwelijke tennisser van het moment? Doordat vrouwen niet serieus worden genomen. Deze film speelt zich af in 1973, maar de thema’s zijn helaas zo relevant dat de film erg actueel aanvoelt. Voeg daar het niet accepteren van lesbiennes en het verschil in prijzengeld aan toe en je zou denken dat we als samenleving geen stap gezet hebben.

Regisseursduo Jonathan Dayton en Valerie Faris (Little miss Sunshine) weten deze kritiek te verpakken in de film over de best bezochte tenniswedstijd aller tijden (in die tijd) tussen Billy Jean King (Emma Stone) en Bobby Riggs (Steve Carrell). Aan de ene kant de op dat moment beste speelster ter wereld en aan de andere kant een 55-jarige ‘hustler’ die vooral geld wil verdienen en wil gokken.Een boeiend fenomeen waarin beide tegenpolen in de aanloop naar de wedstrijd bekeken worden en we als kijker deze personen leren kennen. Zowel Stone als CarRell zijn hiervoor uitstekend gecast. Stone is zelf beter dan ze was in ‘La La Land’ door zichzelf enorm kwetsbaar op te stellen en ze weet enorm goed de interne emoties die Billy Jean overduidelijk meer belemmerde dan op de oppervlakte zo leek, over te brengen. Vooral haar samenspel met Andrea Riseborough is overtuigend. Carrell is daarnaast erg grappig als de chauvinist Riggs die vooral bezig is met geld verdienen en zichzelf op de kaart te houden. Zo hield hij de media erg goed onder controle en kreeg hij de lachers op zijn hand door uitspraken als ”Ik houd van vrouwen, zowel in de keuken als de slaapkamer”. Zo had Riggs erg veel fans en waren er zelf heel veel mensen die dachten dat hij zou winnen van de #1 speelster van die tijd.

Battle of the Sexes is vooral een crowdpleaser waarin je juicht voor Billy Jean King en je op een vrij duidelijke manier laat zien hoe weinig vooruitgang geboekt hebben op de benoemde thema’s. Gelukkig weten de regisseurs naast de luchtigheid ook zeker drama aan te brengen aan de film wat vooral door Stone erg goed over wordt gebracht. Een echt perfecte film is het niet, daar vallen de ballen te ver binnen de lijnen, maar een prima potje film kijken zit er zeker in met deze film.