Batman v Superman: Dawn of Justice

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) Blu-ray Disc Ultimate Edition recensie

In maart verscheen Batman v Superman: Dawn of Justice in de bioscoop en de makers kregen overwegend veel negatieve reacties op de ongestructureerde en teleurstellende actiefilm die juist een nieuw tijdperk voor het DC Extended Universe moest inluiden. Ik was eveneens zeer ontevreden met het eindresultaat en de film kreeg van mij toen slechts twee en een halve ster. Maar deze filmliefhebber geeft films graag een tweede kans en als liefhebber van stripboek verfilmingen moest ik de door Zack Snyder geregisseerde film nog een keer zien. En ik was vooral nieuwsgierig naar de ruim 30 minuten langere versie die onlangs op Blu-ray Disc is verschenen.

Deze extended edition steekt veel logischer in elkaar! Het grootste manco van de bioscoopversie is dat er complete delen in het verhaal werden overgeslagen en het echt nooit duidelijk werd waarom de twee superhelden Batman en Superman vijanden worden. In de verlengde versie is er alle ruimte om de kijker duidelijk uit te leggen wat er allemaal gaande is. Vooral waarom de verbitterde Bruce Wayne een hekel heeft aan zijn buitenaardse tegenstander, maar ook waarom Superman Batman als een bedreiging ziet. Wat eveneens duidelijker wordt is het snode plannetje van Superman’s aartsrivaal Lex Luthor om de twee superhelden tegen elkaar op te zetten terwijl men in deze versie de opbouw naar de introductie van de toekomstige Justice League deelneemster Wonder Woman prima hebben uitgewerkt.

In mijn vorige recensie was ik al zeer te spreken over de acteerprestaties en dan met name die van Ben Affleck. De acteur kreeg in aanloop naar de film toe veel kritiek van de fans, maar hij blijkt de perfecte keuze te zijn om in de rol te kruipen van een ietwat wraakzuchtige Bruce Wayne en een duistere Batman. Henry Cavill doet het opnieuw uitstekend als Superman en diens alter ego Clark Kent terwijl Amy Adams het goed doet als journaliste Lois Lane. In de extended edition blijkt er ook meer schermtijd te zijn voor Laurence Fishburne als Perry, de explosieve hoofdredacteur van de Daily Planet en Jeremy Irons die op een voortreffelijke wijze de rol van Bruce Wayne’s butler Alfred invult en ook voor veel humor zorgt. Zelfs Jesse Eisenberg kon ik deze keer meer waarderen in de rol van de verstrooide doch dreigende schurk Lex Luthor.

Gal Gadot is binnenkort te zien in Wonder Woman, maar in Batman v Superman: Dawn of Justice mocht zij al het schild en het zwaard van de heldin oppakken. Ze helpt Batman en Superman in de strijd tegen het afzichtelijke wezen Doomsday dat in een grande finale de boel op stelten zet en voor veel chaos zorgt. Het is te verwachten dat Zack Snyder groots uitpakt in dit slotstuk hoewel de hele film wel veel explosieve en bombastische actiescènes bevat. De CGI animaties zien er goed uit, maar het puntje van kritiek op de slotfase blijft van kracht. Het overdadige gebruik van computeranimaties en in de snelheid waarmee het epische gevecht in beeld wordt gebracht komt de kwaliteit niet ten goede. Het was opnieuw opletten geblazen om te kunnen volgen wat er zich allemaal op het scherm afspeelt en dat is toch wel een beetje jammer.

Daarentegen zijn de gevechten tussen de zoon van Krypton en de Bat van Gotham enorm sterk en goed uitgewerkt. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat de effecten van topkwaliteit zijn, maar deze scènes zijn ook emotioneel geladen. Bij iedere stomp is het overduidelijk voelbaar dat de twee superhelden elkaar niet zo aardig vinden. En met de ondersteuning van een sterke soundtrack – die door Hans Zimmer en Junkie XL is gecomponeerd – is het iedere keer weer genieten van dit soort hoogtepunten waar de film vol mee zit. Maar vergis je niet, want om het verhaal goed te kunnen vertellen bevat de ruim drie uur durende extended edition ook veel minder spectaculaire scènes. Saai wil ik ze niet noemen, maar het is wel een feit dat de film meer dialogen dan actiemomenten bevat.

Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik deze keer veel meer genoten heb van Batman v Superman: Dawn of Justice en ik moet mijn mening dan ook bijstellen. De film scoort deze keer dan ook ruim een ster meer, maar de kanttekening is wel dat dit gebaseerd is op de ruim een halve uur langer durende extended edition die op de 2-Disc Ultimate Edition Blu-ray Disc staat. Het advies is dan ook aan eenieder om deze versie te kijken en de bioscoopversie links te laten liggen. De Blu-ray Disc die Warner Bros. Home Entertainment inclusief een stijlvolle slipcase op de markt heeft gebracht bevat een uitstekende beeldkwaliteit dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf staat. De krachtige Dolby Atmos soundtrack klinkt overweldigend en de speakers maken flinke overuren tijdens de drie uur durende krachtmeting tussen Batman en Superman. Ook op het gebied van extra bonusmateriaal heeft het publiek niets te klagen, want de schijf met de bioscoopversie staat bomvol met interessante extraatjes.

In de 15 minuten durende special ‘Uniting the world’s finest’ komen de filmmakers, producers en acteurs aan het woord en zij vertellen meer over hoe de twee superhelden zijn samengebracht in één film. Iets dat in honderden verhalen en comics al werd gedaan, maar nog nooit in een film! In de 12 minuten durende special ‘Gods and men: A meeting of Giants’ pakt men door met meer informatie over de geschiedenis van Batman en Superman en waarom de beschermers van Metropolis en Gotham City zo verschillend zijn. In de 21 minuten durende special ‘The warrior, the myth, the wonder’ ligt de focus op Wonder Woman, haar beginjaren, haar evolutie en haar invloed op de moderne wereld. In de 22 minuten durende special ‘Accelerating design: The new batmobile’ krijgt het hypermoderne en stoer uitziende voertuig van Batman alle aandacht. In de drie specials ‘Superman: Complexity & truth’, ‘Batman: Austerity & rage’ en ‘Wonder Woman: Grace & power’ van circa 8 minuten krijgt de kijker meer informatie over hoe Henry Cavill, Ben Affleck en Gal Gadot zijn getransformeerd in de boegbeelden van DC comics. In het 7 minuten durende ‘Batcave: Legacy of the lair’ krijgt men te zien hoe de batcave tot stand is gekomen en in de korte special ‘The might and the power of a punch’ wordt stilgestaan bij het creëren van het epische gevecht tussen Batman en Superman. In de 12 minuten durende special ‘The empire of Luthor’ ligt de focus op de geschiedenis en de evolutie van de schurk Lex Luthor. In ‘Save the bats’ laten de filmmakers en acteurs in 4 minuten zien hoe zij zich tijdens de productie hebben ingezet voor het goede doel.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) Blu-ray Disc Ultimate Edition recensie