Batman: The Killing Joke

Batman: The Killing Joke (2016) DVD recensie

Augustus mag je misschien wel de maand van Batman noemen. Vandaag verschijnt niet alleen de superhelden film Batman v Superman: Dawn of Justice op Blu-ray Disc en VOD, maar ook de DC animatiefilm Batman: The Killing Joke. En morgen gaat Suicide Squad – de film waarin veel schurken uit het Batman universum zoals The Joker en Harley Quinn samenkomen – in première. Een groot feest dus voor de liefhebbers van het DC Comics universum en Batman.

Batman: The Killing Joke is de langverwachte verfilming van de gelijknamige comic uit 1988 en de titel verklapt al een beetje dat Batman’s aartsvijand The Joker een hoofdrol heeft. Ook de strijd tussen de gemaskerde burgerwacht van Gotham City en de krankzinnige crimineel staat centraal in deze pittige animatiefilm die in de Verenigde Staten dan ook een R-rating kreeg. Dat de film in Nederland een 6 jaar en ouder keurmerk krijgt is mij dan ook een raadsel, want het gaat er toch ruig aan toe in deze film.

De door Sam Liu geregisseerde film is geen rechtlijnige animatiefilm waarin de actie centraal staat, want het verhaal gaat over de moeilijke relatie tussen Batman en Batgirl, Joker’s wraak op Batman en de kijker krijgt ook te zien hoe de goedlachse psychopaat was voordat hij transformeerde in The Joker. Het is dan ook knap dat men dit verhaal binnen 80 minuten wist te vertellen, maar naar mijn mening had de film wel langer mogen duren. Waarschijnlijk was de uitwerking van het verhaal dan nog beter geweest.

Dat neemt niet weg dat Batman: The Killing Joke een must-see voor de liefhebber is. De animaties zijn dik in orde en Kevin Conroy en Mark Hamill leveren weer prima werk af door de hoofdpersonages van hun stemmen te voorzien. Dat deden de heren ook al voor de videogame reeks en mede daardoor kent de animatiefilm veel overeenkomsten met de videospelletjes. Warner Bros. Home Entertainment brengt de film op een nette DVD op de markt. De kwaliteit van het beeld is prima en het geluid klinkt uitstekend! Het bonusmateriaal bestaat uit meerdere sneak previews van DC animatiefilms die nog gaan komen. Daaronder een nieuwe animatiefilm van Batman, maar ook Justice League Dark gaat zijn eigen animatiefilm krijgen!

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Batman: The Killing Joke (2016) DVD recensie