Batman: Soul of the Dragon

Batman: Soul of the Dragon (2021) recensie

Batman: Soul of the DragonEen gloednieuwe Batman-film, maar geen live-action versie. Het duurt nog even voordat we Robert Pattinson op het scherm zien schitteren als Bruce Wayne en diens alter-ego Batman. Maar gelukkig kunnen de liefhebbers van het stripboek personage zich klaarmaken voor een gloednieuw avontuur dat zich in de jaren zeventig afspeelt. Batman: Soul of the Dragon is geregisseerd door Sam Liu en met de stemmen van David Giuntoli, Mark Dacascos, Kelly Hu en Michael Jai White.

Op een avond krijgt Bruce Wayne (David Giuntoli) bezoek van Richard (Mark Dacascos). Zijn oude medeleerling toen hij in de jaren zeventig in training was bij O-Sensei (James Hong). Zijn vechtkunsten en inzichten heeft hij tijdens deze training vergaard. Om nu als Batman in Gotham City de strijd aan te gaan met zijn geduchte tegenstanders. Maar nu moet hij zijn vechtkunsten aanwenden om Richard te helpen om een gevaarlijke tegenstander tot een halt toe te roepen. Want deze nieuwe vijand heeft als doel om The Gate te openen en het kwaad dat daarachter schuilt in de wereld los te laten.

De animaties van Batman: Soul of the Dragon zijn zeer goed en authentiek en het is een spectaculaire animatiefilm voor volwassenen. Waarin actieheld Batman ten strijde trekt met zijn oude medeleerlingen om een gevaarlijke vijand te stoppen. Het is dan ook jammer dat de schermtijd voor het iconische personage zeer beperkt is. De focus ligt voornamelijk op Bruce Wayne en de groep van Martial Arts vechters. Die nu de handen ineen moeten slaan om de wereld te redden. Terwijl zij een plan bedenken om het kwaad in de kiem te smoren, zien we met behulp van flashback scènes hoe de groep is ontstaan en hoe de training is verlopen. Dat geeft het verhaal iets meer body en de personages meer diepgang.

Onderhoudend is Batman: Soul of the Dragon dan ook zonder twijfel, maar na afloop overheerst toch het gevoel dat Batman wel iets vaker zijn cape had mogen laten zien. Zeker voor een film met “Batman” in de titel. Maar door de mooie animaties en de kenmerkende sfeer van een Martial Arts-film, slaagt de film prima. Een vermakelijke avond is dan ook gegarandeerd hoewel, Batman: Soul of the Dragon met geen enkele Batman-(animatie)film te vergelijken is. Op dat gebied is de door Sam Liu geregisseerde film toch de vreemde eend in de bijt.

3