Batman & Robin (1997) recensie

Batman & RobinIk was veertien toen ik laat op de avond naar de speciale voorpremière ging van Batman & Robin. Jongens en meiden, wat was ik een fan van deze film! Dat Arnold Schwarzenegger in een Batman film te zien is was een enorm groot pluspunt, maar ik was destijds sowieso wel onder de indruk van de door Joel Schumacher geregisseerde actieprent. Inmiddels heeft de filmmaker zich publiekelijk geëxcuseerd voor dit matige product, maar is dat ook terecht? Is Batman & Robin wel zo slecht?

Nou, ik kan er kort en duidelijk in zijn. Inmiddels ben ik een paar jaartjes ouder en is mijn smaak in films flink geëvolueerd. Batman & Robin is helemaal geen goede film. Het is haast een spoof van de franchise die eerder lachwekkend dan serieus te noemen is. George Clooney speelt de rol van de gemaskerde burgerwacht van Gotham City zeer matig terwijl Chris O’Donnell nooit de rol van zijn sidekick Robin zich eigen heeft gemaakt. Ook Uma Thurman en Arnold Schwarzenegger – die de rollen van de schurken Poison Ivy en Mister Freeze spelen – maken zich flink schuldig aan overacting.

In dit kleurrijke avontuur zijn alle gadgets voorzien van een Batman of Robin logo, de voertuigen van zowel de superhelden als de schurken lijken op speelgoedautootjes en de kostuums zijn echt om te janken. Vooral in de slotfase (als daar ook opeens Alicia Silverstone als Batgirl ten tonele verschijnt) is men het spoor volledig bijster en zien we hoe Batman, Robin en de nieuwe misdaadbestrijdster in met zilver afgewerkte pakken Mister Freeze en diens kwaadaardige wederhelft Poison Ivy tot een halt toe moeten zien te roepen.

Dat ik ooit van deze film gehouden heb is mij een raadsel en toch heb ik deze onlangs weer gekeken. Anders verschijnt er ook geen recensie online. Ik weet het, ik ben niet goed snik. Maar goed, soms wil je een bepaald gevoel opnieuw produceren, want ik heb destijds enorm genoten van deze film en zoals eerder gezegd was ik een fan. Nu ik ouder en wijzer (kuch) ben weet ik wel beter. Batman & Robin is ronduit slecht met slechts een hoogtepunt dat ik nog steeds geweldig vind. Want zeg nu zelf, een dirigerende Arnold Schwarzenegger op reusachtige ijsbeerpantoffels en met een sigaar van ijs in zijn mond is gewoon te hilarisch voor woorden. Kijk het onderstaande filmpje maar.

Score: 5,0

6 thoughts to “Batman & Robin (1997) recensie”

1. Gave recensie. Ik wilde destijds houden van deze film. Gewoon omdat het over Batman ging….maar ja. Ik vond Batman Forever al tegenvallen. Misschien toch leuk om weer eens te kijken, en dan vergelijken met Batman & Robin 🙂