Batman & Harley Quinn (2017) recensie

Batman and Harley QuinnIn de jaren negentig keek ik graag naar Batman: The Animated Series waarin de gemaskerde burgerwacht het opneemt tegen schurken zoals Mr. Freeze, The Riddler, Penguin en zijn aartsvijand The Joker. De makers van deze serie zijn ook verantwoordelijk voor alweer de negenentwintigste DC Universe Animated Original Batman & Harley Quinn waarin Batman (Kevin Conroy) en zijn sidekick Nightwing (Loren Lester) het moeten opnemen tegen de gevaarlijke Poison Ivy (Paget Brewster) en The Floronic Man (Kevin Michael Richardson). Maar om in hun missie te slagen moeten zij de handen ineen slaan met een van de gevaarlijkste inwoners van Gotham City.

De pittige sociopaat Harley Quinn (Melissa Rauch) is weliswaar op het rechte pad beland, maar het ex-vriendinnetje van The Joker is haar streken nog niet verleerd. Als Ivy’s BFF is zij de aangewezen persoon om Batman en Nightwing te helpen om de snode plannen van het groene duo tot een halt toe te roepen. Hoewel Nightwing Harley’s aanwezigheid meer dan op prijs stelt, werkt de voormalige inwoonster van Arkham Asylum Batman op zijn zenuwen. Dat leveren hilarische fragmenten op die prima worden afgewisseld met een flinke dosis actie. Dat het verhaal niet zo diepzinnig is als dat van de vorig jaar verschenen Batman: The Killing Joke, die eveneens door Sam Liu werd geregisseerd, doet geen afbreuk aan de entertainment waarde van deze animatiefilm.

Een animatiefilm die qua tekenstijl overeenkomt met het eerder genoemde Batman: The Animated Series. Voor de liefhebbers is er dan ook herkenning terwijl het iedere minuut genieten is van Harley Quinn die met haar aanwezigheid meer dan eens een glimlach op het gezicht van de kijker tovert. De negenentwintigste DC Universe Animated Original, die vanaf 13 september verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende DVD, is dan ook meer dan geslaagd en onmisbaar in de collectie van de liefhebbers van Batman, het DC universum en de knotsgekke Harley Quinn.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.