Basic Instinct

Basic Instinct (1992) recensie

Wat is de definitie van een goede thriller? Is dat een film die je continu op het verkeerde been zet om jou vervolgens in de slotfase te verrassen met een onvoorziene plotwending? Zo ja, dan heb ik nog wel een filmtip voor jou! Hoewel ik het mij haast niet kan voorstellen dat je deze nog nooit hebt gezien. Basic Instinct van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven is zo’n thriller die je gedurende de speelduur van twee uur continu op het verkeerde been zet. Dat is niet alleen te danken aan het sterke verhaal en de geweldige acteerprestaties, maar ook het feit hoe de film is opgebouwd.

Michael Douglas en Sharon Stone spelen de hoofdrollen in Basic Instinct en zij doen dat uitstekend! Douglas speelt de rol van de aan alcohol verslaafde rechercheur Nick Curran die de moord op de gepensioneerde rocker Johnny Boz onderzoekt en al snel de charismatische schrijfster Catherine Tramell op het spoor komt. Ondanks dat er indirecte bewijzen zijn dat Tramell enigszins bij de moord is betrokken, is Nick er zeker van dat zij iets te verbergen heeft. En naarmate het onderzoek vordert wordt hij zelf meegesleurd in haar web van levensgevaarlijke spelletjes en leugens.

Sharon Stone speelt de rol van Catherine Tramell eveneens fantastisch. Ze is een echte femme fatale die werkelijk voor niets en niemand terugdeinst en er al helemaal niet vies van is om regelmatig haar kleren uit te trekken. Zoals je dat ook van een film van Paul Verhoeven mag verwachten wordt functioneel naakt en pikante seksscènes niet geschuwd. En door de strenge regels in de Verenigde Staten is Basic Instinct nog aan de milde kant, maar als het aan de filmmaker had gelegen dan had de erotische thriller op dat gebied wel iets spannender gemogen.

Maar spannend is Basic Instinct zonder twijfel. Als kijker vraag je jezelf continu af of de beeldschone Catherine wel in staat is om een moord te plegen en of ze echt zo stom is dat ze een moord pleegt zoals zij die in een van haar gepubliceerde romans heeft omschreven. Op het moment dat je denkt de puzzel klaar te hebben wordt de wereld weer volledig op zijn kop gezet en kun je weer van voor af aan beginnen. De spanning wordt fantastisch opgebouwd en de kijker wordt daarnaast ook nog eens getrakteerd op een aantal spectaculaire actiemomenten en veel pittige seksscènes. Ik raad het dan ook aan om de film zo snel mogelijk te kijken mocht je deze nog niet hebben gezien.

3 gedachten over “Basic Instinct (1992) recensie

1. Fantastische thriller met een Douglas en Stone in topvorm! De film ademt één en al seksuele spanning maar het script zit zeer vernuftig in elkaar. Wat je met recht een klassieker noemt!