Badland

Badland (2019) recensie

BadlandBadland is een western van regisseur en scenarioschrijver Justin Lee. Die eerder films, zoals Big Legend en Swell regisseerde. Badland ontving wisselende recensies en de film heeft een gemiddelde score op de welbekende websites IMDb.com en Metacritics. En is die redelijke score ook terecht?

Samenvatting van het verhaal – Mathias Breecher (Kevin Makely) is een rechercheur in het wilde westen. Die uit naam van de wet oorlogsmisdadigers opspoort en executeert. Hij is doortastend en hij heeft een hoog moreel besef. Terwijl hij voor zijn werk oorlogsmisdadigers ophangt, is hij van mening dat het doodschieten van deze misdadigers niets meer dan moord is. Zo probeert hij de grens tussen goed en kwaad te bewaken. Maar als hij de zelfstandige vrouw Sarah Cooke (Mira Sorvino) ontmoet en hij ontdekt dat ze onder druk wordt gezet door mannen, die uit zijn op haar landgoed, moet Breecher een keuze maken. Houdt hij zich op de oppervlakte en aan de wet? Of kan hij voor deze ene keer de regels buigen om Sarah te helpen om weerstand te bieden tegen haar vijanden?

Recensie – Badland is een moderne spaghettiwestern waarin overtuigende decors en kostuums voor de authenticiteit zorgen. Zoals bij elke goede western is er een mooie balans tussen de uitwerking van het verhaal en de actiemomenten. Die niet ontzettend spectaculair zijn. Dat zorgt er ook voor dat Badland soms een beetje traag is en op het gebied van spektakel weinig te bieden heeft. Dat kan wellicht de valkuil zijn en ervoor zorgen dat niet iedereen evenveel plezier zal beleven aan de film van Justin Lee.

Ik ben persoonlijk ook geen grote western-fan, maar Badland vond ik zeker de moeite waard. Te danken aan die mooie decors en kostuums en het toch wel interessante verhaal over een doortastende en gevreesde rechercheur, die zijn menselijke kant laat zien als hij een mooie dame in nood ontmoet. Het is te danken aan het goede acteerwerk van Kevin Makely dat Breecher een interessant personage is. Hoewel, Mira Sorvino, Bruce Dern en Jeff Fahey in de rollen van Sarah, haar vader Reginald Cooke en de oorlogsmisdadiger Huxley Wainwright ook prima acteren en hun steentje bijdragen aan deze toch wel vermakelijke western.

3