Bad Times at the El Royale (2018) recensie

Bad-Times-at-the-El-Royale_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedDoor de lovende woorden van het publiek en de critici was ik enorm nieuwsgierig naar het door Drew Goddard geschreven en geregisseerde misdaaddrama Bad Times at the El Royale. Goddard was eerder verantwoordelijk voor het script en de regie van de vermakelijke horrorfilm The Cabin in the Woods, maar hij schreef ook de scenario’s van sterke films zoals Cloverfield, World War Z en The Martian. Geen lichtgewicht in het vak dus. Het is dan ook een mooi moment om Bad Times at the El Royale te beoordelen nu deze op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc verkrijgbaar is.

Het jaar is 1969 waar ooit het zo bruisende The El Royale Hotel op de grens van Californië en Nevada staat. Tegenwoordig is het niets meer dan een museumstuk waar verandering in komt als 4 individuen bij het hotel neerstrijken en een kamer huren. Hoewel het inchecken gemoedelijk verloopt slaat de sfeer om wanneer zij zijn ingetrokken. Dubieuze handelingen en eigenaardige ontdekkingen zorgen evenals de plotselinge verschijning van ongure types voor onrust binnen het Et Royale. Waar na al die jaren en in negatieve zin van het woord weer wat beleving is.

Ensemble cast
De hoofdrollen worden gespeeld door Jeff Bridges, Cynthia Erivo, Dakota Johnson, Lewis Pullman, Jon Hamm en Chris Hemsworth. De uiteenlopende personages zijn interessant en krijgen genoeg schermtijd om zich te laten gelden. Jeff Bridges speelt altijd een solide rol en ook als pastoor Daniel Flynn weet hij zijn stempel te drukken. Het is een verademing om Dakota Johnson in een andere rol te zien dan wat we van haar gewend zijn terwijl Jon Hamm het meer dan prima doet als de deur aan deur verkoper Laramie. Het zijn Cynthia Erivo en Lewis Pullman die naar mijn mening boven zichzelf uitstijgen door op een uitstekende wijze de rollen van zangeres Darlene Sweet en hotelmanager Miles te spelen. Chris Hemsworth stelt daarentegen weer iets teleur als sekteleider Billy. Zeker met de wetenschap dat Matthew McConaughey in de race was om de rol te spelen en ik denk dat hij meer met het personage had kunnen doen.

Bijzonder
Bad Times at the El Royale is een bijzondere film die door velen werd vergeleken met het werk van Quentin Tarantino. Daar valt wat voor te zeggen. Desalniettemin mag dat dan niet als minpunt worden gezien, want naast het goede acteerwerk blinkt de film uit in mooie settings die in combinatie met de bijpassende muziek het jaren ’60 sfeertje uitstekend oproepen. Zeker in de opbouw is de film van Goddard spannend en interessant en hij sluit af met een sterke finale waarin de puzzelstukjes op hun plaats vallen. Er valt dan ook weinig op zijn werk aan te merken, want ik heb mij kostelijk vermaakt met het misdaaddrama dat nu zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc te zien is.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4
5 (1 vote)