Bad Santa 2 (2016) recensie

Bad Santa 2Een kerstfilm met een kerstman die 26181 keer (lichtelijk overdreven) fuck zegt, zich klem zuipt en bijna alles pakt wat los en vast zit. Klinkt niet echt als een sfeervolle kerstfilm, toch? Bad Santa 2 is dan ook niet de gebruikelijke kerstfilm die je met de hele familie onder het genot van een koekje en een warme kop chocolademelk kijkt. Maar de liefhebbers van gitzwarte humor zullen de door Mark Waters geregisseerde film zeker waarderen. De zuipende en vloekende kerstman Willy (Billy Bob Thornton) is terug. En hoe!

Ruim 13 jaar na het eerste avontuur moet Willy noodgedwongen het pak van de kerstman weer aantrekken als zijn zelfmoordpogingen hopeloos mislukken en hij van zijn oude kameraad Marcus (Tony Cox) de kans krijgt om mee te werken aan een lucratieve kraak. Maar om daarin te slagen moet Willy wel met hem mee naar Chicago waar hij herenigd wordt met zijn inhalige moeder (Kathy Bates). Al gauw smeedt het trio snode plannen om de liefdadigheidsinstantie van Diane Hastings (Christina Hendricks) 2 miljoen dollar afhandig te maken, maar dan gebeurt er iets wat zelfs de koelbloedige Willy niet had kunnen voorzien.

Ondanks dat de film vol zit met grof taalgebruik, seksscènes en geweld, is de kerstsfeer wel degelijk aanwezig. Zo zoetsappig als genregenoten Home Alone en The Grinch wordt Bad Santa 2 nooit, maar toch is het een film die je wel in de koude decembermaand kunt opzetten. Zonder de jonge kijkers weliswaar. En je moet onderbroekenlol en flauwe humor wel kunnen waarderen, want veel meer dan dat is Bad Santa 2 niet. Vooral Billy Bob Thornton is weer hilarisch als de onverschillige crimineel Willy terwijl ook Kathy Bates als zijn moeder Sunny een leuke rol op zich neemt.

Christina Hendricks wist mij eveneens aangenaam te verrassen als de Goody-two-shoes eigenaresse van de liefdadigheidsinstantie die ook een smerige kant blijkt te hebben. Een kant waar de altijd opgewonden Willy maar al te graag en meerdere keren gebruik van maakt. Over Tony Cox ben ik het minst te spreken hoewel hij zijn momenten heeft. Hij legt het er allemaal net iets te dik bovenop. Daarentegen speelt Brett Kelly de rol van Thurman – die er alles aan doet om de kerst met Willy door te brengen – briljant. Bad Santa 2 slaagt dus als grappige en onnozele film met vlag en wimpel en is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.