Bad Boys for Life (2020) recensie

Bad-Boys-For-Life_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-CTMG-Inc-All-Rights-ReservedIk ben in alle eerlijkheid niet zo bekend met de films van Adil El Arbi en Bilall Fallah, maar het Belgische regisseursduo heeft indruk gemaakt met de films Black en Patser. Daarom kregen zij de kans om hen eerste Hollywoodfilm te regisseren en die is zeker niet de minste. Michael Bay draagt het stokje aan hen over om het derde deel van Bad Boys te regisseren en uiteraard zijn hoofdrolspelers Will Smith en Martin Lawrence ook weer van de partij. De grote vraag is natuurlijk of Adil en Bilall erin zijn geslaagd om van Bad Boys for Life een waardig vervolg te maken.

Na een mislukte moordaanslag op Mike (Will Smith) is de detective vastberaden om de dader op te sporen. Samen met zijn partner Marcus (Martin Lawrence) volgt hij de aanwijzigingen op en hij komt al gauw tot de ontdekking dat een voor hem oude bekende het op hem heeft gemunt. Een gevaarlijke drugsbarones en haar zoon zijn verantwoordelijk voor de aanslag en Mike realiseert zich dat zij deze keer een tandje moeten bijzetten om hen tot een halt toe te roepen. Daarom sluiten zij de handen ineen met de speciale unit van Rita (Paola Nuñez) die samen met haar team niet terugdeinst voor een groep schietgrage drugsdealers.

Smith & Lawrence

Zoals verwacht eisen Will Smith en Martin Lawrence alle aandacht op en zij spelen de rollen van Mike Lowrey en Marcus Burnett prima. De chemie is weer dik op orde en de heren zijn zelfs op oudere leeftijd enthousiast en energiek. Uiteraard is Joe Pantoliano ook van de partij hoewel de acteur dan weer de energie lijkt te missen om de rol van de opvliegerige Captain Howard te spelen zoals we het personage kennen. Gelukkig zorgt Dorn, een personage dat door Vikings-ster Alexander Ludwig wordt gespeeld, voor enorm veel humor en hij is samen met Paola Nuñez, Vanessa Hudgens en Charles Melton van toegevoegde waarde in de rollen van de agenten van de speciale eenheid. Daarnaast ook het petje af voor Jacob Scipio die de rol van de antagonist Armando prima invult.

Goede balans

Ik val maar meteen met de deur in huis. Adil en Bilall hebben een vermakelijke actiefilm gecreëerd die helemaal in lijn ligt met Bad Boys II. Terwijl het vervolg op de actie/komedie uit 1995 een iets serieuzere ondertoon had, zoeken de filmmakers deze keer naar de balans tussen het drama, de humor en de bombastische actiescènes. Daar zijn zij goed in geslaagd hoewel de luchtige sfeer uit het eerste deel grotendeels verdwenen is. Ik vind dat jammer, maar in deze tijd zal een simpele actiefilm zoals Bad Boys veel minder indruk maken dan 25 jaar geleden. Daarnaast zit er ook een leuk verrassingselement in het verhaal dat de drie films uitstekend met elkaar verbindt. Bad Boys for Life is dan ook een waardig vervolg en wellicht een mooie afsluiter van de reeks. Hoewel de post-credit scène al een beetje verklapt dat Bad Boys 4 weleens werkelijkheid kan gaan worden.

Waardering: 3.5 uit 5.