Bacurau (2019) recensie

Het is ontzettend lastig om de mysterieuze horrorfilm Bacurau in een hokje te plaatsen. Het is een wraakfilm, maar ook een film met invloeden van het Science Fiction-genre. Er is actie, spanning, maar ook drama aanwezig. Maar het is ook een film met een politiek statement. Een mengelmoes die goed in elkaar steekt en enorm interessant is. In dat opzicht had regisseur Kleber Mendonça Filho een duidelijk doel voor ogen en hij is er dan ook in geslaagd om samen met zijn co-regisseur Juliano Dornelles een vermakelijke film te creëren.

Bacurau

Bacurau verwijst naar een piepklein fictief dorp in het Noordoosten van Brazilië. Waar de dorpelingen in diepe rouw zijn na het overlijden van 94-jarige Carmelita. Haar kleindochter Teresa (Bárbara Colin) is naar het dorp teruggekeerd om de begrafenis bij te wonen, maar ze blijft als de spanningen tussen haar dorpsgenoten en de lokale politiek hoog oplopen. Met name het afsluiten van de watertoevoer zorgt voor de nodige problemen, maar dat zijn niet de grootste zorgen voor de inwoners van Bacurau. Want zij ontdekken dat hun dorp op mysterieuze wijze van alle landkaarten is verdwenen en dat ze worden opgejaagd door een groep Westerse sportjagers.

Rauw

Bacurau is niet alleen een veelzijdige, maar ook een rauwe film. Bloederige scènes, buitensporig geweld en expliciete beelden van (soms gedwongen) prostitutie worden evenals functioneel naakt niet geschuwd terwijl het verhaal feitelijk al indrukwekkend genoeg is. Westerse sportjagers gaan onder leiding van Michael (Udo Kier) naar de dorre streek in het Zuid-Amerikaanse land om hun moordlust te botvieren op de nietsvermoedende inwoners van Bacurau. Die uiteraard de handen ineen slaan om deze gewelddadige confrontatie te overleven. Samenhorigheid is dan ook een actueel thema dat in Bacurau centraal staat. Want zelfs in de meest barre tijden besluiten de mensen om elkaar te helpen en te steunen.

Bijzonder

Dat maakt Bacurau een unieke kijkervaring hoewel, dat ook te danken is aan de wijze waarop Kleber Mendonça Filho het verhaal in beeld brengt. Het acteerwerk is buitengewoon goed en in het bijzonder verdient Udo Kier, bekend van onder andere zijn rol in de actiefilm Blade, alle lof voor hoe hij de rol van de timide doch uiterst gevaarlijke Michael invult. Een perfecte casting van een meedogenloze jager die werkelijk voor niets of niemand terugdeinst. Hoewel, hij de doortastende inwoners van Bacurau lichtelijk heeft onderschat. Maar hoe het precies afloopt laat ik het in het midden. Ik vind dat je het zelf moet ervaren en je zult er zeker geen spijt van krijgen als je kwalitatief goede DVD die onlangs is verschenen in huis haalt.

SCORE: 7,5

Bacurau
Black Friday 2020Black Friday 2020