Baby Driver

Baby Driver (2017) recensie

Al vanaf het eerste moment dat ik de poster zag van Baby Driver was ik verkocht. Soms heb je gewoon dat gevoel dat een film geweldig is zonder er ook maar een trailer of een clip van te hebben gezien. Toch had ik enigszins mijn twijfels bij de casting van hoofdrolspeler Ansel Elgort. Ik vind dat hij prima tot zijn recht komt in films zoals The Fault In Our Stars en Divergent, maar de rol van de snelle getaway driver Baby is toch even andere koek. Maar nu ik de film heb gezien kan ik niets anders zeggen dan dat hij uitstekend tot zijn recht komt in de door Edgar Wright geregisseerde en geschreven film.

Nu wordt de jonge acteur goed ondersteund door een sterrencast. Met Jon Hamm, Jamie Foxx en Eiza González aan boord als de drie schurken die Baby van en naar lucratieve klussen vervoert en in het bijzonder House of Cards-ster Kevin Spacey als opperbaas Doc. Evenals in de populaire Netflix-serie speelt de meervoudig Oscar-winnaar een klootzak die Baby als klein jochie rekruteerde en sindsdien misbruikt in zijn snode plannen om grote overvallen te plegen. Spacey zorgt met zijn gevatte opmerkingen en aanwezigheid voor enorm veel kijkplezier hoewel ook Jamie Foxx als de koelbloedige Bats uitblinkt.

Aan het acteerwerk valt dan ook niets aan te merken, maar wat Baby Driver zo uniek maakt is het vlotte tempo en de fenomenale soundtrack vol met nummers van de Commodores, T.Rex, Simon & Garfunkel, Queen en onze eigen Golden Earring. Het lijkt erop alsof de film om de nummers heen is gebouwd, want met geweldig montagewerk sluiten deze perfect aan op alle gebeurtenissen die zich in de film afspelen. Of dat nu het afvuren van een geweer is of het dichtslaan van een autodeur. Het klopt gewoon en dat maakt deze film bijzonder.

De film met een heerlijke 80’s vibe voldoet dus aan alle hoge verwachtingen. Het is een fijne mix van bombastische actiescènes en weergaloze stunts met een misdaadverhaal, veel humor en zelfs een beetje romantiek. Want de jonge Baby valt als een blok voor serveerster Debora (Lily James) die dan ook een belangrijk aandeel in het verhaal heeft. Als ik dan een minpunt mag noemen dan is het toch het slappe einde dat mij niet helemaal beviel. Enfin, een mens moet altijd wel wat te zeuren hebben zeg ik dan maar. Desalniettemin werd de topscore van 9 niet gehaald, maar een mooie 8 is deze topper meer dan gegund.

9 gedachten over “Baby Driver (2017) recensie

1. Tweede helft van de film zakt het op narratief gebied helemaal in, dat vond ik jammer. Eerste helft is heerlijk, met name de muzikale montage. Toen ook nog die pure actie/comedy vibe, de laag drama/romantiek in de tweede helft stond me best tegen..

1. haha nee hoor, zo kritisch was ik altijd al. We zijn het wel vaak eens, dat scheelt, maar ook niet altijd. Ik heb alleen minder de behoefte het van de daken te schreeuwen (denk ik?) als ik iets echt niet goed vind. Ik heb het liever over films waar ik enthousiast van word:)