Baantjer het Begin (2019) recensie

Baantjer het BeginBaantjer staat synoniem aan de succesvolle boekenreeks van voormalig rechercheur en novellist Appie Baantjer, maar ook aan de succesvolle televisieserie waarin Piet Römer de rol van hoofdprotagonist Jurriaan de Cock vol verve heeft gespeeld. In 2002 kwam er na maar liefst 12 seizoenen een einde aan de serie hoewel de boekenreeks nog altijd wordt verrijkt met nieuwe delen over de Amsterdamse rechercheur. Hoewel de verhalen na het overlijden van Baantjer door Thijs Römer worden geschreven. Hij schreef ook het scenario voor Baantjer het Begin. De aftrap voor een nog te verschijnen televisieserie op Videoland.

Jurriaan de Cock (Waldemar Torenstra) wordt uit Urk overgeplaatst naar Amsterdam waar hij zich een week voor de kroning van Prinses Beatrix schaart bij de Amsterdamse politiemacht. De amicale en gedoodverfde Tonnie (Tygo Gernandt) ontfermt zich over de ietwat stijve nieuwkomer. Wanneer zij tijdens hun eerste klus stuiten op een lijk in de Amsterdamse grachten, achtervolgen zij aanwijzigingen die wellicht duiden op een aanslag die tijdens de kroning gaat plaatsvinden. Het is dan ook aan hen om de planners van deze aanslag in de kraag te vatten voordat zij in staat zijn om hen snode plannetjes uit te voeren.

Nieuw gezicht
Om niet meer Piet Römer als een knorrige en op leeftijd geraakte rechercheur de typerende catchphrase “De Cock met C-O-C-K” te horen uitspreken is even wennen, maar Waldemar Torenstra is met zijn ervaring bij machte om de jongere versie van Jurre de Cock vol overtuiging te spelen. Hoewel hij naast Tygo Gernandt ietwat flets overkomt. Wellicht te wijten aan het personage Tonnie. Een rechercheur die niet meer de drive heeft om Amsterdam een betere plek te maken, maar om te doen wat hij kan. Em met een overdreven Amsterdams accent, ongure vrienden en kennissen en bijzondere manier van kleden haast zelf als crimineel door het leven gaat. Terwijl Jurre conservatiever is en nog wel de motivatie heeft om criminelen op te sporen en in de kraag te vatten.

Aftrap
Baantjer het Begin is dan ook een onderhoudende Nederlandse buddy cop film met ruimte voor actie, spanning en humor. Regisseur Arne Toonen heeft het dan ook uitstekend gedaan om niet alleen het Amsterdam in het begin van de jaren ’80 op het scherm te toveren, maar ook om het duo de ruimte te geven om Baantjer en de bijhorende personages nieuw leven in te blazen. Maar het is slechts een aftrap, want in het najaar verschijnt er tevens een nieuwe televisiereeks over de Amsterdamse rechercheur op Videoland. Opnieuw met Waldemar Torenstra in de rol van Jurre de Cock. Ik heb er in ieder geval veel zin in, want ik heb mij al prima vermaakt met Baantjer het Begin.

Baantjer het Begin is vanaf 4 september verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc. Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3
4 (1 vote)