AVP: Alien vs. Predator (2004) recensie

AVP: Alien vs. PredatorAls liefhebber van de klassiekers Alien en Predator werd ik in 2004 aangenaam verrast door het nieuws dat de twee meedogenloze buitenaardse wezens tegenover elkaar komen te staan in de actiefilm AVP: Alien vs. Predator. De slijmerige Xenomorph uit Alien en de meedogenloze buitenaardse jager uit Predator zijn toch aan elkaar gewaagd. In de door Paul W.S. Anderson geregisseerde film is een verloren pyramide op onze Aarde het podium waar de 2 wezens elkaar te lijf gaan. En het gaat er stevig aan toe!

Directeur Weyland (Lance Henriksen) heeft met behulp van zijn peperdure satellieten een verloren pyramide ontdekt die verborgen ligt onder een dikke laag ijs. Hij zet een expeditie op om het mysterieuze bouwwerk te verkennen, maar eenmaal op locatie aangekomen raken zij verwikkelt in een strijd tussen twee meedogenloze wezens die het tegen elkaar opnemen. Terwijl het gezelschap onderworpen wordt aan eeuwenoude hindernissen moeten ze uit de buurt blijven van de twee buitenaardse gedrochten die werkelijk alles uit de kast trekken om elkaar te elimineren.

Een zee aan special effects en CGI blijft dan ook niet uit en het is een prettig weerzien met de wezens die in de geschiedenis menig kijker de stuipen op het lijf jaagden. Dat maakt AVP: Alien vs. Predator nog geen goede film, want het product heeft te lijden onder zeer matig acteerwerk en een flinterdun verhaal dat op geen enkel vlak aansluiting vindt bij de eerder genoemde genregenoten. Ergens is dat een teleurstelling, maar Alien vs. Predator slaagt wel als losstaande film waarbij je het verstand op nul kunt zetten en kunt genieten van een titanenstrijd tussen 2 iconische Science Fiction karakters.

Score: 6,0