Avengers: Endgame (2019) recensie

Avengers_-Endgame_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-Studios-2019Jongens en meiden, het is eindelijk zover. We hebben er ruim 10 jaar op moeten wachten, maar Avengers: Endgame draait eindelijk in de bioscoop. Het slot van een tijdperk dat begon met de superhelden films Iron Man en The Incredible Hulk. De superhelden uit het Marvel Cinematic Universe bundelen nog eenmaal de krachten om de tiran Thanos (Josh Brolin) te verslaan. In een epische film met een speelduur van 3 uur. In mijn spoiler vrije recensie lees je hoe ik Avengers: Endgame heb ervaren.

De titel zegt genoeg
Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) zei het al in de spectaculaire superhelden film Avengers: Infinity War. “We’re in the endgame now”. De titel van de laatste Avengers-film zegt al genoeg. Superhelden zoals Iron Man (Robert Downey Jr.), Captain America (Chris Evans), Thor (Chris Hemsworth) en Black Widow (Scarlett Johansson) trekken nog eenmaal ten strijde om de tiran Thanos te verslaan. Ondanks dat hij al in zijn missie om de helft van de populatie in het universum te vernietigen is geslaagd. Na Avengers: Infinity War bleven de fans en liefhebbers met een hoop vragen achter. Met de meest prangende vraag of de gesneuvelde superhelden zouden terugkeren.

Spektakel
Nee, daar ga ik het uiteraard niet over hebben. Ik wil het wel hebben over hoe weergaloos Avengers: Endgame is. Het is van het begin tot het einde een zenuwslopend spektakel waarin komische fragmenten worden afgewisseld met hartverscheurende momenten. Als liefhebber van de franchise hoop je op een epische finale en regisseurs Anthony en Joe Russo maken de hoge verwachtingen dan ook meer dan waar. Als je dacht dat het na Avengers: Infinity War niet beter kan worden zit je er toch goed naast. Met Avengers: Endgame doet men er nog een schepje bovenop en de fans krijgen de film voorgeschoteld waar zij op hebben gehoopt.

Voldaan gevoel
Avengers: Endgame geeft dus een hoop voldoening hoewel het ook een film is waar zoveel in gebeurd dat een tweede of zelfs een derde bezoekje aan de bioscoop meer dan verantwoord is. De meest belangrijke vragen die men heeft worden beantwoord terwijl de epische slotscène er één is waarbij de tranen spontaan in de ogen springen. Ik had ook geen moment het gevoel dat de film een speelduur van ruim 3 uur heeft. Mede te danken aan het goede acteerwerk, het onderhoudende verhaal en de verbluffende visuele effecten. Het is dan ook een weergaloze film die lastig te overtreffen is. Hoewel Marvel Studios wel de power en ervaring heeft om dat voor elkaar te boksen.

5
3.5 (6 votes)