Avengers: Endgame (2019) recensie

Avengers_-Endgame_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-Studios-2019Het gevoel wanneer je als een klein kind uit school komt en dat er bij thuiskomst een cadeautje voor je op tafel ligt ervaar je nog maar zelden. Maar afgelopen vrijdag had ik weer even zo’n momentje toen ik de brievenbus leegde. Want daar lag die dan! De kwalitatief uitstekende en met extra’s overladen Blu-ray Disc van de epische superhelden film Avengers: Endgame. En ik kon het natuurlijk niet laten om de film direct in de Blu-ray speler te stoppen. Een kleine doch wellicht overbodige waarschuwing, want deze recensie bevat misschien een aantal spoilers.

Nadat Thanos (Josh Brolin) erin is geslaagd om de helft van alle levende wezens in het universum uit te roeien, moeten de overgebleven Avengers de draad weer zien op te pakken. De grote nederlaag gaat hen niet in de koude kleren zitten en ergens hopen zij dat er een mogelijkheid is om de gebeurtenis terug te draaien. Scott Lang (Paul Rudd) heeft wellicht de sleutel om de geschiedenis te veranderen als hij na 5 jaar terugkeert uit het kwantumrijk. Daarom slaan de overgebleven Avengers Tony Stark (Robert Downey Jr.), Captain America (Chris Evans) en Black Widow (Scarlett Johansson) de handen ineen om een plan te bedenken om terug te reizen in de tijd en voor eens en altijd af te rekenen met Thanos en zijn leger.

Episch en emotioneel slot
Na 10 jaar en 21 films komt er dan een einde aan het verhaal waarin Avengers zoals Iron Man, Captain America, Black Widow, Hulk (Mark Ruffalo), Doctor Strange (Benedict Cumberbatch), Spider-Man (Tom Holland) en Hawkeye (Jeremy Renner) het opnemen tegen geduchte tegenstanders. Om de wereld te redden van de ondergang. Hoewel ze in Avengers: Infinity War faalden in het redden van het universum, krijgen ze in Avengers: Endgame de herkansing om de gedane acties te herstellen. In een zowel episch als emotioneel slot trekken zij nog eenmaal ten strijde in de formatie die vanaf dit jaar niet langer meer bestaat. Maar regisseurs Anthony en Joe Russo trekken dan wel alles uit de kast om de fans de finale te schenken die de franchise verdient.

Weergaloos spektakel
Avengers: Endgame is dan ook een weergaloos spektakel en evenals in de voorgaande films zijn zowel de verbluffende visuele effecten als de overtuigende CGI animaties adembenemend te noemen. Door het ingrijpende verloop van het verhaal zou de film duister en haast melancholisch kunnen zijn, maar de broers Russo wisselen spectaculaire actiemomenten af met komische fragmenten. Terwijl de focus op het verhaal blijft en de veelzijdige cast zich nog eenmaal kan laten gelden. Maar het hoogtepunt treedt toch pas echt in als de film 2 uur onderweg is. Wanneer de gesneuvelde superhelden terugkeren en zij het in een epische climax opnemen tegen de tiran Thanos en zijn leger. Een slot van formaat dat je zelden ziet.

Het zwarte gat
Na afloop is dan wel het onontkoombare zwarte gat. Wanneer er afscheid is genomen van personages die 10 jaar lang voor kijkplezier hebben gezorgd. Nu blijven er genoeg karakters over om het Marvel Cinematic Universe voort te zetten en met de recent onthulde plannen van Disney maak ik mij niet zoveel zorgen over de toekomst. Hoewel het wel even slikken is als ik mij realiseer dat bepaalde favorieten niet meer zullen terugkeren. Anderzijds is het goed zo. We hebben 10 jaar lang mogen genieten en met de mooie afsluiter heeft men er alles aan gedaan om aan de wensen van het veeleisende publiek te kunnen voldoen. Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand, maar het staat wel als een paal boven water dat het een zware dobber wordt om Avengers: Endgame te evenaren al dan niet te overtreffen.

Avengers: Endgame is vanaf nu verkrijgbaar op een kwalitatief en met bonusmateriaal gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5

Steun Filmliefhebber.com